10 gode råd til mere bevægelse i hverdagen
© Victor Jones

10 gode råd til mere bevægelse i hverdagen

Vi sidder ned mere end nogensinde før. Men heldigvis findes der en række nemme metoder til at få flere skridt ind i din (travle) hverdag

3. februar 2017 af Lise Ulrich

At sidde stille er ikke befordrende for hverken et sundt helbred eller et langt liv. Alligevel sidder vi danskere mere end nogensinde før med alvorlige sundhedsskader til følge. 

Vi har derfor samlet ti tips til, hvordan du kan tilføje flere skridt til din hverdag, hvad end du er på studie, arbejde eller på farten. 

1. Gå, hver gang, det er muligt. Parkér bilen længere væk fra indgangen, og gå en omvej til toilet og kantine.

2. Sæt mobilens alarm til at bippe mindst hver time. Rejs dig så op et øjeblik, stræk kroppen igennem, og gå lidt omkring.

3. Rejs dig, og gå rundt, mens du taler i telefon. 

4. Vælg en printer, papirkurv og kaffemaskine, der er langt væk fra din plads på arbejdet.

5. Send ikke e-mails til en kollega i huset, hvis du lige så godt kan gå hen og give beskeden direkte.

6. Drop det passive mødebord, og hold i stedet gående og stående møder.


7. Snup trappen i stedet for elevator og rulletrappe. Pulsen ryger i vejret, og du bruger de store muskelgrupper i lår og baller, som er vigtige for sukkerstofskiftet.

8. Stå op i tog og bus.

9. Rejs dig fra sofaen, hver gang der kommer en reklameblok på tv, eller inden du starter et nyt afsnit af en serie. Brug i stedet et par minutter på at lægge tøj på plads, tømme opvaskemaskine eller smøre madpakker.

10. Indfør faste rutiner derhjemme: Et par armstrækninger, mens du koger tevand, at svinge aktivt med armene, når du går gennem stuen.

Kilde: Jerk W. Langer, læge og foredragsholder. Medforfatter til bogen 21 helbredende dage med antiinflammatorisk kost fra Politikens Forlag.


FÅ MERE AF ALT DET, DU IKKE VIL GÅ GLIP AF

Måske er du interesseret i ...

Seneste