Alt du skal vide om emojis

Hvad siger dine emojis om dig? Og hvilke mærker har lavet kollektioner med emojis? Lær alt om de små symboler, der har indtaget vores dagligdag

Emoji

I USA kan man bestille en pizza til levering fra Domino’s blot ved at tweete. På Instagram er aubergine-emojien blevet bandlyst i søgefeltet. Og sidste år blev ‘Face with Tears of Joy’ nomineret som årets ord, selvom det slet ikke er et ord. Emojis udgør i stadigt større omfang en del af vores digitale kommunikation.

Vores digitale tid kommunikerer vi mere og mere nonverbalt over sms, mail og sociale medier. Det kan nemt skabe misforståelser, fordi vi hverken får kropssprog eller tonen i stemmen med, når vi sender og modtager beskeder. Derfor er det heldigt, at vi har fået emojierne. Med en lille glad smiley, et hjerte eller en opadvendt tommelfinger kan vi udtrykke nogle af de følelser, der ellers kan være svære at formidle i en kortfattet tekst. Og det er netop en af årsagerne bag emojiernes store popularitet, forklarer skribent Michelle Czajkowski Aakerberg, der beskæftiger sig med fremtidstrends inden for mode og digitale medier.

“Emojis kan give en tekst en ekstra dimension. De giver den skriftlige kommunikation noget, som den ellers har manglet, nemlig tone, nuance og evnen til let og hurtigt at udtrykke følelser,” siger hun.

Siden Apple i 2011 gjorde emoji-kartoteket til fast inventar på alle elektronikgigantens telefoner, er brugen af emojis røget i vejret. Ifølge New York Magazine sendes der alene på Twitter omtrent 470 millioner emojis frem og tilbage døgnet rundt. Emojis er blevet udråbt som et digitalt Esperanto, et universelt sprog, der kan forstås af alle uanset modersmål. De kræver ingen læsefærdigheder, og på den måde minder piktogrammerne om tidligere tiders kommunikation, forklarer Michelle Czajkowski Aakerberg:

“Det billedbårne sprog går langt tilbage i historien. Tag for eksempel hieroglyfferne på de egyptiske pyramider eller hulemalerierne. I størstedelen af menneskehedens historie har flertallet af befolkningen været analfabeter, og derfor har det været nødvendigt at kommunikere i billeder.”

Emojiernes plads i den daglige kommunikation blev for alvor manifesteret, da den prestigefyldte engelske ordbog Oxford Dictionary nominerede emojien ‘Face with Tears of Joy’ som årets ord i 2015. er den mest populære emoji på globalt plan. Det viser hjemmesiden emojitracker, der registrerer, hver gang en ny emoji bliver postet på Twitter. På andenpladsen ligger det røde hjerte, der i skrivende stund er postet 633.353.080 gange.

Tjener, der er en emoji i min suppe

Det er den amerikanske organisation Unicode, som i dag står for at udvælge og implementere nye emojis. Det var dog ikke i USA, at emojierne så dagens digitale lys. De første emojis blev opfundet af den japanske ingeniør Shigetaka Kurita for teleselskabet NTT DoCoMo.

“Efter sigende skulle det være meget tidskrævende at sende beskeder på japansk, hvorfor emojis hurtigt blev så populære i Japan. Derudover går figurerne i tråd med den japanske kulturs manga-univers,” siger Michelle Czajkowski Aakerberg.

Den japanske indflydelse kan stadig mærkes i emojikata- loget, der har en overrepræsentation af asiatiske madvarer og symboler.

“Forleden dag smagte jeg for første gang den japanske suppe ramen på en restaurant i København. Og dér midt i min suppe lå der en emoji, . Den hvide figur med takker og en lilla spiral, som jeg aldrig har forstået, hvad skulle forestille. Det er åbenbart en japansk suppeingrediens,” fortæller Michelle Czajkowski Aakerberg og tilføjer:

“Der findes i øjeblikket 1.200 emojis. Når man tænker på, hvor mange forskellige ting, der kunne være blevet gjort til ikoner, kan det virke ret tilfældigt, hvorfor Unicode har valgt netop de her 1.200.”

I 2015 foretog mobil-analysevirksomheden SwiftKey en undersøgelse, der viste de enkelte emojiers popularitet i forskellige lande. Mens franskmændene er vilde med det røde hjerte og australierne med fadøllen, er nogle af de hyppigst brugte emojier i USA en baseballbold, et pizzaslice og en pengepose.

“Undersøgelsen viser, at på trods af emojiernes på overfladen universelle karakter, så skifter de betydning, afhængigt af hvilken kulturel og sproglig kontekst de bruges i. Jeg kan godt sende en emoji på tværs af sprog- og landegrænser, men det er ikke sikkert, at en person i Brasilien forstår den på samme måde, som jeg gør,” siger Michelle Czajkowski Aakerberg.

Ofte er den egentlige mening bag en emoji kun tilgængelig for et bestemt publikum, men det forhindrer ikke andre i at benytte – og ofte misforstå – emojierne. For eksempel sender mange danskere emojien som et tegn på ‘home sweet home’, mens emojiens egentlige japanske betydning er et ‘love-hotel’. Altså et hotel, hvor man booker et værelse på timebasis til sex. Emojierne kan dermed kommunikere noget, som de aldrig var tiltænkt.

“Det bedste eksempel på den dynamik er squash-emojien, som er blevet synonym for penis. Fersken-, banan- og kirkebær-emojien bruges heller ikke længere kun i forbindelse med madlavning, men som udtryk for kønsorganer,” fortæller Michelle Czajkowski Aakerberg.

Auberginens transformation fra grøntsag til mandligt kønsorgan har resulteret i, at Instagram sidste år bandlyste grøntsagen som hashtag i deres søgefunktion.

Regnbuefamilier og vandpistoler

Der lanceres hele tiden nye emojis, og på det seneste har de fået en mere politisk karakter, fortæller Michelle Czajkowski Aakerberg.

“I takt med emojiernes popularitet har de skiftet fra alene at blive anset som søde og sjove figurer til nu også at skulle være repræsentative og politisk korrekte,” forklarer hun.

Således har Apple netop valgt at udskifte pistolen med en vandpistol i deres iOS10-opdatering. Sidste år fik far, mor og børn-emojierne følgeskab af forskellige regnbuefamilier, og i samme omgang blev det muligt at sende de menneskelignende emojis i seks forskellige farver som følge af en kritik af den manglende etniske repræsentation. Senest har bind- og tamponmærket Always startet hashtagget #LikeAGirl for at opfordre Unicode til at lave flere emojis, der viser kvinder i professionelle eller aktive beskæftigelser. Kritikken lyder, at de kvindelige emojis primært ordner hår og negle , mens de mandlige emojis både arbejder, cykler og står på ski .

Fra sms til catwalk

Emojis er ikke længere forbeholdt vores digitale kommunikation, men optræder også i modebilledet. Her pryder de både tøj, sko og accessories, og store designere som Alexander McQueen, Donatella Versace og Marc Jacobs er hoppet på emoji-tendensen. Smykkedesigneren Alison Lou designer sine populære smykker udelukkende ud fra emojis, og i januar lancerede Diesel en kampagne, hvor det italienske brand viste sit eget emoji-alfabet.

Acne studios emoji sko

Adriana Dough white, Acne Studios 2995 kr. // Murphy t-shirt, Ganni 399 kr.

“Emojis er noget, nærmest alle kan relatere til. Mens en T-shirt med et tryk af for eksempel Justin Bieber stadig er for en bestemt niche, er emojis meget folkelige og tiltaler derfor flere købere,” forklarer Michelle Czajkowski Aakerberg.

Tendensen kan også spottes hos flere skandinaviske brands blandt andet Ganniog Acne Studios, der det seneste år har brugt figurer som kirsebær, bananer og doughnuts i tryk på alt fra skjorter, T-shirts og striktrøjer til sneakers.

Det siger dine emojis om dig

Vi har samlet Costume-redaktionens favoritter og spurgt Michelle Czajkowski Aakerberg, hvad emojierne fortæller om os.

“Jeg er ret sikker på, at jeres redaktion kun består af kvinder – der er meget æstetik i jeres favoritter med blomster og sole. Ud fra de mange hjerte- og kysse-emojis vil jeg gætte på, at I sender meget kærlighed i jeres beskeder til venner og familie, og at I nok også er ret glade for at feste.

Det baserer jeg på udvalget af øl-, drinks-, party- og danse- emojis. Jeres favoritter stemmer generelt godt overens med de mest populære emojis på globalt plan. Den eneste, der overrasker mig, er raketten. At den for jer er et symbol på at elske en person til månen og tilbage igen, viser netop, hvordan emojis får andre betydninger end tiltænkt. Det er ret fint.”

Artiklen er bragt første gang i Costume nummer 176.

MERE FRA COSTUME