“Det er meget, meget langt fra de laserprints, vi kender. Det har en helt anden dybde og detaljerigdom,” forklarer Kasper Eistrup, da vi står i værkstedet, hvor litografierne fødes.
Kunstneren har én sten per farve, og der er typisk fem-seks farver i Eistrups litografier. Ingen værker er helt ens.
“Det er en teknik fuld af begrænsninger. Jeg kan ikke vide på forhånd, hvad der præcist sker i trykket, det er noget helt andet, end når jeg maler med olie eksempelvis”, siger han. Og man aner, at dét med ikke at være i fuld kontrol, kan være svært for denne mand.
”Jeg skulle lige vænne mig til det. Det kommer stille.”
Han læner sig op af et jernbjerg af en trykmaskine, den ser antik, men produktiv, ud. Vi får en nørdet indføring i stentryk, som kort fortalt handler om, at fedt skyr vand – og vand skyr fedt. Det er et håndværk, hvor man tegner motiverne på stenplader og med den rette kemiske proces og materialer frembringer det tænkte motiv.