Er Instagram-modellernes tid forbi?

De originale supermodeller har domineret sæsonens bedste kampagner. Betyder det et farvel til de sociale mediers modeller?

Vi bruger meget tid på at beskæftige os med modebilledets nye ansigter – lige fra kendisbørn med gode gener og realitystjerner, som er blevet modeller til morgendagens muser udpeget af Burberry.

Det er ingen hemmelighed, at modebranchen er besat af ungdom, og nogle af de modeller, der får mest opmærksomhed, er meget langt fra voksne.

Tag for eksempel Lily-Rose Depp, datter af Johnny Depp, der i en alder af blot 16 år har taget modeverdenen med storm siden sin modeldebut sidste år.

Christy Turlington for WSJ og Amber Valletta for Porter

Denne tendens er bestemt blevet forstærket af, at de unge modeller er dygtigere til at udnytte sociale medier, som er et af den moderne modelindustris mest værdifulde redskaber. Eksempelvis er bannerførerne for de sociale mediers modeller, Kendall Jenner og Gigi Hadid, begge kåret som 2015’s vigtigste modelnavne.

Men som det altid går i modeverdenen, bliver tendenser forældede og fremprovokerer modreaktioner; forårssæsonens kampagner tegner nemlig et klart billede af en ny bølge med fokus på modne modeller.

Det var en glædelig overraskelse, da Olivier Rousteing fravalgte Instagram-pigerne til fordel for de originale supermodeller, Claudia Schiffer, Naomi Campbell og Cindy Crawford, i Balmains forårskampagne.

Andre modehuse fugte siden trop, herunder Giorgio Armani (ovenfor) og Sophie Theallet. Magasinredaktørerne er tilsyneladende også hoppet med på bølgen, da både Christy Turlington og Amber Valletta pryder forsiderne på store magasiner dette forår, henholdsvis Wall Street Journal og Porter.

Måske var det en naturlig udvikling, der ligger i forlængelse af sidste års fokus på seniorer, såsom 80-årige Joan Didion for Céline og 69-årige Cher for Marc Jacobs.

Mon vi også kommer til at se flere modne modeller i kampagnerne herhjemme? Vi er i hvert fald klar.

FÅ DE SENESTE NYHEDER DIREKTE I DIN INDBAKKE – TILMELD DIG COSTUMES NYHEDSBREV HER