“En del af mig syntes, det var pinligt, jeg gav op”
Danske Trine Wackerhausen lukkede sit tøjfirma og mistede sin identitet. Nu deler hun sin historie i et ærligt interview
Samme år, som hun blev færdiguddannet designer, grundlagde Trine Wackerhausen sit tøjbrand Wackerhaus. Gennem årene levede hun med dets skrøbelige økonomiske balanceakter og op- og nedture.
Men selvom hun oplevede respekt og opsving for sit design, blev den store usikkerhed som selvstændig for meget. For to år siden valgte hun at lukke firmaet, og siden er der kun kommet glæde og energi tilbage i livet – og langsomt en lyst til at designe tøj igen.
I 12 år var du designer og indehaver af dit eget tøjbrand, som blev solgt i butikker flere steder i verden. Det lukkede du i begyndelsen af 2016. Hvorfor tog du beslutningen om at lukke Wackerhaus?
“Helt grundlæggende var min krop sindssygt træt af at være i konstant alarmberedskab. Det var ikke, fordi det gik dårligt hele tiden, men det er opslidende at være selvstændig, og forretningen var skrøbelig. Mange små ting kan have en stor betydning for et lille tøjfirma: En produktion, der bliver forsinket, en leverandør, der ikke leverer, en butik, der aflyser sin ordre eller ikke betaler til tiden.