Moss Copenhagen-direktør taler ud om konkurs

Costume har mødt administrerende direktør i Moss Copenhagen Anders Freud til en snak om fremtiden i det danske modebrand

© Facebook.com // Moss Copenhagen

D. 23. marts 2016 bragte Costume.dk nyheden om Moss Copenhagens konkurs. Udmeldingen fra det danske highstreet-mærke lød, at forretningen fortsætter i en ny konstruktion. Men hvad betyder det i praksis? Kommer vi til at se Moss-forretninger lukke på stribe? Går det ud over de ansatte? Og set i bagspejlet: kunne man have undgået, at det kom så vidt?

Læs med her, når administrerende direktør i Moss Copenhagen Anders Freud besvarer de spørgsmål, vi allesammen sidder med.

Hvad mener du med, at Moss Copenhagen fortsætter i en ’ny konstruktion’. Konkurs er vel konkurs?

“At Moss Copenhagen er erklæret konkurs, er ikke så sort/hvid, som det lyder. Ofte når et firma går konkurs, og fortsætter i en anden konstruktion, er det i virkeligheden en smart fidus til at få skoddet en masse kreditorer i svinget. Sådan er det ikke her.

Alt, hvad vi har foretaget os de sidste tre måneder, er sket i tæt samarbejde med banken. Vi er sammen kommet frem til, at substansen i virksomheden er rigtig sund, på trods af det gevaldige underskud. For os handler det nu om at få skåret alt det overflødige væk, så vi kan komme tilbage på fode igen."

Læs også: Danmarks absolutte modelelite sammen i ny kampagne

Kommer der til at lukke butikker?

“Da jeg trådte til som direktør i starten af året (2016 red.) var det i billedlig forstand sådan, at når man åbnede et skab, så væltede det ud med ting, som bare ikke var i orden. Den tidligere ejer havde lanceret juice-barer og købt møbler ind til atelier-butikker, der skulle fokusere på boligindretning.

Det var et skråplan, vi slet ikke skulle have været ude på. Ikke nok med at investeringerne kom til at koste dyrt rent økonomisk – det kostede også en masse tid og ressourcer, som stjal fokus væk fra det, Moss Copenhagen var kendt for: nemlig modetøj til piger.

Så nej. Det er ikke tøjbutikkerne, der lukker."

I siger, at Moss Copenhagen skal tilbage til rødderne. Hvad betyder det?

“Det handler først og fremmest om, at vi skal have hjertet tilbage i virksomheden. Noget af det allerførste jeg bed mærke, i da jeg trådte til, var, at der herskede en enormt usund kultur i Moss Copenhagen. Man havde et personale som virkede underdanige og utrygge i deres arbejdsdag. Et dårligt arbejdsmiljø simpelthen.

Tag for eksempel vores byttepolitik – eller mangel på samme. Hvis man var heldig, kunne man få et tilgodebevis, og var der en fejl på varen, kunne der gå måneder, før man fik en ny.

Læs også: Bruuns Bazaar får en ny chance!

Fuldt berettiget var kunderne utilfredse, og det gik ud over personalet. Inden deres dag overhovedet var startet, vidste de, at de ville komme til at tage imod en masse negativitet på den front. Alt det fik vi ændret per 23. marts, da vi blev erklæret konkurs."

Kommer kunderne til at mærke en forskel?

“Både ja og nej. Hele idé grundlaget for alt det nye, handler om at holde fast i Moss' dna. Når det er sagt, har vi generelt kørt for længe med de samme varer i butikkerne. Vi skal have flere nye styles ud i butikkerne, end vi har nu. For at lykkedes med dét, opruster vi på vores design og indkøbsside."

Hvem bliver fyret?

“Ingen kommer til at miste deres job som et direkte led i rekonstruktionen af Moss Copenhagen. Men det er klart, at vi er nødt til at kigge på, hvordan vi kan optimere vores virksomhed. Men for at svare på dit spørgsmål: Nej – i forbindelse med rekonstruktionen, bliver vi ikke færre medarbejdere."

I pressemeddelelsen nævner du ordentlighed som en kerneværdi. Hvilke andre værdier har det nye Moss Copenhagen?

“Vores nye værdier handler mest af alt om at løfte i flok. Vi skal have ledere og mellemledere ud af kontorstolene, og ud i butikkerne. Vi har nogle af landets dygtigste designere og indkøbere, men strategien kan ikke gå direkte fra direktionsgangen til butikkerne uden videre.

Det er personlaet ude i forretningerne, der møder kunderne, og ved alt det, vi ikke aner på direktionsgangen. Det eneste jeg forventer af de ansatte – i alle leder og kanter af organisationen – er, at de har hjertet med i det, og ikke være bange for at tage chancer. For hvis vi ikke tør lave fejl, så laver vi afvikling i stedet for udvikling."

Læs også: Sådan bruger du sæsonens it-smykke: Chokeren

© Facebook.com/Moss Copenhagen

Sommeren 2015 kom Moss Copenhagen i stormvejr, da DR-programmet Detektor satte fokus på medarbejdernes ringe arbejdsvilkår. Har den krise haft betydning for der, hvor I er nu?

“Det er jo før min tid, men jeg fulgte sagen tæt. Jeg har det sådan med det, at det ikke er noget vi skal glemme. Tværtimod. Den dårlige omtale fra den tid skal op på væggen, så vi husker hinanden på, at vi aldrig skal derhen igen."

Hvor ser du Moss Copenhagen om ti år?

“Selvom vi ønsker at etablere os i udlandet, er det ikke essentielt for mig, at vi bliver kæmpestore på verdensplan. Det vigtigste er, at vi er tro mod vores brand.

Shop på budget: 18 mønstrede fund under 500 kroner

Hvad vil du gerne sige, til alle de trofaste kunder der elsker Moss Copenhagen?

“At vi gerne vil høre fra jer. Vi vil i det hele taget gerne have en meget tættere kommunikation med vores kunder fremover. Vi har 150.000 følgere på de sociale medier i dag. Vi vil gerne høre, hvad DE synes, vi kan gøre bedre. For eksempel vil vi løbende lægge designforslag ud til forbrugerne, og spørge dem, hvad de syntes er fedt. Vi kommer også til at invitere nogle af vores følgere med, når vi har kollektionsgennemgang, for at høre deres feedback."

Dansk design-industri har set bedre tider. Føler I jer trygge ved fremtiden?

“Det her har været tre ubeskriveligt hårde måneder for Moss Copenhagen. Tyngende i den grad. Men her på den anden side af d. 23. marts, er der en glæde til stede i det. Vi kan se fremad nu. Og vi skal nok komme i mål med dette her."

Anders Freud har været administrerende direktør for Moss Copenhagen siden januar 2016.