Så meget siger din telefon om dig

Vi har fået en livsstilsekspert til at vise os præcis, hvor meget man kan sige om en person ud fra deres telefon

Foto: Creativecommons.org, Birgitte Wiborg og Malene Langholz

Foto: Creativecommons.org, Birgitte Wiborg og Malene Langholz

Vis mig din smartphone – og jeg skal fortælle dig, hvem du er ...

Hvor meget kan man egentlig afsløre om en person kun ved et kig i telefonen? Vi har bedt livsstilsekspert Maria Rasmussen om at analysere to kvinders personligheder ud fra indholdet af deres smartphones.

Psst ... Vil du gerne lære at blive mindre afhængig af din telefon, så skal du kende dette simple trick

birgitte ny pzz1fadlys8 t

Foto: Creativecommons.org og Birgitte Wiborg

Birgitte Wiborg

30 år, Commercial Assistant and Communication Coordinator hos Hermès.

Maria Rasmussen om Birgitte Wiborg

“Hun er en yngre kvinde, 25-30 år vil jeg tro, for hun bruger Snapchat og har mange apps, og det er typisk for hendes generation. Og det er tydeligt, at hun bruger sin telefon ekstremt meget – har man mange apps, bruger man den til andet end at ringe og skrive sms’er. Hun opfatter sin smartphone som en meget vigtig del af den, hun er. Her er alt fra private oplysninger til arbejdsrelaterede apps, og den er også et redskab for hende til at gøre sit arbejde godt. Hun har desuden rigtig mange billedredigerings-apps, så image og det ydre betyder en del.

Hun har mange ulæste mails, hvilket viser, at hun ikke har det store behov for kontrol. Hun åbner de relevante, men hun får sikkert mange nyhedsbreve og spammails, som hun ikke har tid til at læse.

Der er mange apps baseret på offentlig transport, så jeg tror, at hun rejser og er en del på farten. Og der har hun lige nogle spil at slå tiden ihjel med, når hun sidder i lufthavnen. Hun har også mange apps rettet mod onlineshopping, det er let og komfortabelt for hende. Det er vigtigt for hende, at hun køber det rigtige – så kan hun lige scanne vinen og læse anmeldelserne, før hun serverer den for veninderne.

Der er en Børsen-app, og det overrasker mig, for den er ikke for alle. Det kan betyde, at hun arbejder på et pr-bureau, hvor man skal være orienteret om virksomheder, og hvordan det går samfundsmæssigt. Det kan også være, at hun læser på CBS.

Hun har en klar interesse for mode – det viser Vanity Fair-appen, Hermès-billedet og Chanel-coveret, men det behøver ikke at betyde, at hun arbejder i modebranchen. I dag kan alle få inspiration fra hele verden, man skal ikke nødvendigvis være en del af branchen for at have sådan et cover. Men hun kunne godt arbejde med mode, måske er hun en af Costumes modeassistenter.

Så jeg tror, at hun er en ung kvinde, der har travlt og måske arbejder i sit første job efter uddannelsen, bor i København, og som ikke er for sat med børn og bil.”

Birgitte Wiborgs reaktion

“Det er rigtigt, at jeg har en digital afhængighed. Min telefon er en forlængelse af min arm. Det er forfærdeligt at indrømme, men den er der altid. Jeg har et mobilabonnement, der dækker de fleste steder i Europa, så jeg kan tjekke min mail og de sociale medier, lige når jeg lander i lufthavnen. På ferie har jeg det bedre med at bruge tyve minutter på at tjekke mails end at komme hjem til 100 af dem. Det slapper jeg mere af ved, for folk forventer svar fra mig.

Jeg rejser rigtigt meget både med mit arbejde og privat. Det betyder ikke så meget, hvor jeg rejser hen, men det handler om at komme væk og se noget nyt. Det inspirerer mig at opleve diversiteten og forskellige kulturer.

Det er sjovt, at eksperten siger, at jeg ikke har det store behov for kontrol. Det har jeg nemlig overhovedet ikke. Jeg tænker: ‘Nå, ja, så kan det ikke være anderledes’. Men hvis der kommer gæster, skal det hele spille. Jeg vil gerne lige tjekke vinen, som hun siger. Det hænger sammen med, at jeg har en ekstremt dårlig korttidshukommelse, så jeg må hellere være tjekket bare med nogle ting i mit liv. Min telefon bipper 800 gange om dagen med ting, jeg skal huske.

Det ydre betyder noget, især på Instagram. Snapchat er stedet, hvor jeg lægger de grimme, fjollede billeder ud. Instagram er blevet et fotogalleri for mig. Det er en hobby at redigere billeder, finde det rigtige lys og få det til at fremstå appetitligt. Jeg kan slet ikke holde ud, hvis billedet ikke er skåret rigtigt. Når jeg poster noget fra Hermès, skal det helst have høj kvalitet, for der er mange kunder, der følger mig. På en måde er det både mit eget og Hermès’ look udadtil, og det skal være lækkert.

Jeg læser Børsen i papirudgave i weekenden og bruger appen en-to gange om dagen. Jeg kan godt lide dybden i deres artikler og at holde mig orienteret på finansmarkedet. Det er en blanding af arbejde og interesse. Jeg tager mig god tid til at læse den, for alt andet går så stærk og kan hurtigt blive overfladisk.

Det eneste, der ikke passer, er, at jeg faktisk aldrig shopper online. Jeg bruger mine shoppeapps til at se produkterne, inden jeg prøver dem i butikkerne. De er til orientering. Når jeg rejser med mit arbejde, er det mit frirum at shoppe, og så har jeg tjekket udvalget på forhånd. Når jeg kun har to timer, er det vigtigt at vide, hvilken butik jeg skal gå i.”

pearljam

Foto: Creativecommons.org og Malene Langholz

Malene Langholz

40 år, Creative and Art Director på forlaget Benjamin.

Maria Rasmussen om Malene Langholz

“Der er ikke mange apps, så det er nok en ældre person end den første. Mellem 30-40 år. Hendes generation er ikke vokset op med det digitale, så der er de apps, man lige skal bruge i hverdagen. Det er ikke naturligt at have en hel masse af dem.

Hun er en type, der har brug for struktur og organisering i hverdagen, og der er struktur over telefonen. Så har hun appen Evernote, der er en udvidet udgave af Apples egen noteapp. Hun bruger den ikke nødvendigvis hele tiden, men den er der, når hun skal have styr på noget. Det ville også stresse hende, hvis der var alle mulige ulæste ting, så hun har ikke mange ulæste mails, og det er vigtigt for hende at have styr på sin mailboks.

Det er en person, der er lidt ung med de unge og følger med. For eksempel har hun fanget Boomerang-appen. Hun har en Vogue-app og går op i mode og de rigtige ting, men hun er et andet sted i sit liv, fordi hun har en familie. Hun har mappen med spil til lille Storm, og hendes virkelighed er præget af børn. Reshopper er typisk, når man har børn og vil genbruge tøjet, men appen er også for dem, der ved, hvad der er fedt. Så det er ikke lige meget for hende, hvad hun køber.

Det er en kvinde, der går op i kvalitet og skal finde det til en god pris. Det betyder også, at hendes søn skal have en god kvalitet. Hun tænker over, at tingene skal kunne bruges igen med Trendsales og Anywear. For hende er det ydre vigtigt, men ikke altafgørende. Hverdagen er overrumplet af virkeligheden.

Vi har ofte de apps, der betyder noget for os, tæt på mails og beskeder. Her har hun Moves, der tæller skridt. Det er vigtigt at få trænet i fritiden, og sundhed betyder noget for hende, men hun er ikke en helseguru.

Der ligger også en musikapp der, og hun har en hel app med Pearl Jam. Så enten er hun i musikbranchen, eller også er hun dedikeret fan. Musik fylder i hvert fald mere for hende end for de fleste. Til sidst er det meget sjovt med hendes Shop-mappe. Der matcher alle apps i farverne.”

Malene Langholz’ reaktion

“Det er spot on. Jeg er imponeret. Det er rigtigt, at jeg er ordensmenneske. Jeg arbejder kreativt, og så bliver der nødt til at være orden på alle andre områder. Ellers forstyrrer det. Det gælder også min indbakke, der er meget struktureret. Der er cirka 15-20 mails i den, og ellers ligger alt i mapper. Jeg bruger Evernote rigtig meget til at holde styr på ting, jeg skal huske, og til inspiration.

At være ung med de unge – det er sjovt. Jeg kan godt lide nye, skøre tendenser og se, hvad de går ud på. Jeg kan lide at få udvidet min horisont. Måske bruger jeg dem ikke hele tiden, men jeg vil gerne lige se, hvad det er.

Jeg shopper ikke så meget, og det foregår primært på nettet. Det er lettere, og udvalget er større. Når jeg vil have nyt, sælger jeg noget gammelt for at købe det. Jeg har en vis orden i min garderobe, og jeg har for eksempel fire par jeans og tre sweatre, resten sælger jeg videre. Også børnetøjet. Det er meganemt med de her apps. Storms flyverdragt revnede for nylig, så gik jeg lige på Trendsales, og to timer efter hentede jeg en ny uden at skulle betale en masse for den.

Det er også rigtigt, at jeg går op i kvaliteten i både mit og børnetøjet. Det skal ikke være syntetisk, når man har det tæt på huden, og det skal kunne holde længe. Men tøj skal samtidig bare bruges. Der er også æstetikken i det – det behøver ikke at være grimt, bare fordi det skal ud i en børnehave. Jeg skal jo også kigge på det.

Jeg løber cirka tre gange om ugen, og jeg tjekker min rute bagefter på Moves. Nogle gange bliver jeg overrasket over, at jeg har løbet otte kilometer for eksempel. Jeg er ikke fanatisk og skriver ikke kalorier ind eller noget, jeg tjekker den bare nogle gange om ugen.

Pearl Jam er en stor del af mig. Jeg har hørt dem siden 1991 og været til rigtig mange koncerter rundt omkring i verden. Der er selvfølgelig gået mere familieliv i den, men jeg tager tit ud og hører musik. Pearl Jam rejser jeg efter to-tre gange om året, hvor jeg ser dem live i et eller andet land.

Shoppemappens apps matcher i farverne og ja, det er bevidst. På min gamle iPhone var alle apps arrangeret i farveorden. Mine tuscher ligger i farveorden, og alle mine bøger i bogreolen står også i farveorden. Men jeg arbejder også med farveholdninger og med at få farver til at matche. Det er måske en arbejdsskade.”