Sådan bruger du dit netværk

To profiler fra modebranchen fortæller, hvordan de bruger deres netværk til at blive inspireret og opnå succes

Jacqueline Friis-Mikkelsen har været administrerende direktør for modelbureauet Unique Models siden 1998. Hendes primære opgave er, med egne ord, “at være oppe i helikopteren” - at have overblikket, mens hun driver og udvikler bureauet og motiverer sine medarbejdere, modeller og artister.

Læs også: Network dig til succes

Hvad er et netværk for dig?
“Som jeg oplever det, er det for nogle mennesker en måde at pleje sig selv og sine ambitioner. Man kan godt få det der visuelle billede af bavianerne, der render rundt med røde numser og viser sig og gør sig til. Det er lidt det samme, nogle netværk bliver brugt til. Men et netværk, som jeg foretrækker det, er sparring. Det kan du især have brug for, når du er på et ledelsesniveau, hvor du ikke kan sidde og lufte alle dine betragtninger. Så er det utroligt vigtigt at have fortrolige, du kan vende dine udfordringer med.”

Hvem har du i dit netværk?
“Jeg bruger dels mit netværk til at inspirere mig selv, dels hvis jeg har en case, som jeg synes er svær at løse. Omvendt bruger jeg det også til selv at blive udfordret ved, at andre forhåbentligt bruger mig til nogle løsningsmodeller. Jeg har to til tre mennesker, som er i nogle fuldstændigt andre brancher, for eksempel forsikrings- og sportsbranchen, som jeg benytter mig af. Dem spiller jeg bold med og op ad. Det er utroligt vigtigt for mig, at de mennesker, jeg bruger som mit netværk, ikke er i deres følelsers magt, for jeg er i en kreativ branche, og vi tænker med hjertet. Det nytter altså ikke noget i en forretning.”

Er du strategisk omkring, hvem du har i dit netværk?
“Ja, det er jeg. Jeg har to børn. En på 27 og en på 17. Da de var små, prioriterede jeg mit familieliv. At have 37 middage, hvor vi skulle sidde og chit-chatte - det var simpelthen for ukonkret til mig. Jeg er ekstremt specifik med, hvad jeg bruger min tid på, og hvem jeg bruger den med. Jeg har gjort det nogle gange, at jeg har lavet små tænketanke, hvor jeg har henvendt mig til nogle folk, jeg selv plukkede ud og satte møder op med. Det har været rigtigt givtigt. Processen er inspirerende, og det, at folk udefra checker din virksomhed efter - det kan være på værdierne eller økonomien - er godt for både medarbejdere og modeller.”

Hvad gør du for at pleje dit netværk?
“Det er simpelthen regelmæssige møder, der bliver puttet ind i kalenderen. Det er efter arbejdstid, og så tager vi en god snak, hvor vi kaster et emne op. Nogle gange kan man tygge på det inden, så bliver det drøftet igennem, og så slutter vi af med en middag. Et emne kan være, at der er en i netværket, der for eksempel skal videre til et andet job. Er det move godt at tage nu ud fra et karrieremæssigt syn? Jeg kan have cases, som kan være erhvervsmæssige. Det kan være, hvis jeg skal lave en organisationsændring: ‘Hvordan synes I så, den skal være?’. Der er det meget rart at få nogle øjne på udefra.”

Bruger du dine veninder i dit netværk?
“Ikke decideret. Hvis det er nogen, der har en erhvervsmæssig erfaring, kan jeg godt spille lidt bold op ad dem, men jeg er sådan en, der holder arbejde og privatliv adskilt. Jeg tror, det er en del af opskriften på, at jeg har holdt til dette job i 30 år; at jeg ikke har ligget i med nogen.”

Hvad tænker du om den påstand, at kvinder ikke er lige så dygtige til at netværke som mænd?
“Det er selvfølgelig svært at forholde sig til, hvis det ikke er statistisk bevist, men - og det her er min egen lommefilosofi - hvis du kigger på unge kvinder, der går ind i forhold, vil du mange gange se, at mændene er dygtige til at holde fast i deres gamle venskaber. De er dygtige til stadigvæk at gå til håndbold og fodbold, hvor kvinderne nogle gange lægger sig lidt i slipstrømmen af manden. Veninderne bliver måske ikke ringet op så ofte, man går måske ikke helt så meget ud, som man gjorde før. Når så børnene kommer, har mændene ikke noget problem med at tage på deres årlige hyttetur, hvor kvinderne tit ændrer deres sociale liv. Derfor vælger mange kvinder at afstå fra at gå med i et netværk, især hvis der er mindre børn.”

Hvor stor en rolle spiller dit netværk for, hvor du er i dag?
“Det spiller en rolle omkring udviklingen af min forretning. Det har gjort mig stærkere og dygtigere og mere inspireret som direktør. Jeg kunne ikke agere som direktør, hvis jeg ikke havde et netværk. Du er jo alene, når du sidder på toppen. Glem endelig ikke det.”

Line Christiane Plesner-Jacobsen, medejer af pr-bureauet 9pr, er bindeleddet mellem en bred vifte af mode- og livsstilsbrands og den danske presse. Sand, Calvin Klein og Sephora er blot nogle af de mærker, 9pr repræsenterer.

Læs også: Network dig til succes

Hvad er et netværk?
“Et sundt netværk er, når jeg møder folk, hvor jeg enten kan hjælpe dem med noget, eller de kan hjælpe mig. 9pr opstod i forbindelse med krisen, fordi vi følte, det var vigtigt at være endnu tættere på kunderne for at pr ikke blev fravalgt. Vi spurgte pressen og forskellige brands om, hvad de manglede, og hvad vi kunne gøre for dem. Vi kalder os ‘personal relations’ i stedet for ‘public relations’, for det hele drejer sig om at kende de mennesker, du gerne vil have noget ud af. I sidste ende handler det om at være et sødt menneske og at gå ud at introducere sine idéer og tanker.”

Hvordan har du opbygget dit netværk?
“Jeg synes, det er dejligt, når det kommer naturligt. Jeg gør meget ud af, at mine medarbejdere kan huske, hvem folk er: ‘Prøv lige at lægge mærke til, hvad det er, der gør, at I husker Tilde, når hun kommer ind ad døren. Har hun fortalt jer noget? Havde hun et sygt barn sidst? Så husk at spørge, hvordan barnet har det’. Det handler om, at man ikke bare føler sig som én i mængden, at man føler sig velkommen. Netværk handler om personlige relationer, og de opstår ved at være åben og være interesseret i andres liv.”

Hvem har hjulpet dig i dit netværk?
“Det, der har haft mest betydning for, hvor jeg er nu, er mennesker, jeg aldrig nogensinde havde regnet med kunne hjælpe mig med lige det. Mine to veninder, der intet har med modebranchen at gøre, er superseje til at sige, ‘Du og ... I skal lige møde hinanden’.”

Tænker du selv over at introducere folk for hinanden?
“Helt sikkert. Vores ad’er er min fætter. Han er flyttet ind i et lokale hos os og har fået kunder gennem os. Vi skal for eksempel lave et stort show, hvor han er ved at lave forskellige opgaver. Pludselig giver det hele mening både for ham og for mig. Et andet eksempel er en af mine veninder, der lige har åbnet en negleklinik. Der tænker jeg over, hvem jeg kender, der kan lide at få lavet negle, og så prøver jeg at netværke på hendes vegne.”

Hvor meget tid bruger du på at netværke?
“Jeg netværker næsten hele tiden. I morges klokken 8.00 sad jeg med en veninde på en kaffebar, hvor der kom en journalist fra Berlingske ind, som jeg havde prøvet at få fat på. Det var for intimiderende at sige hej midt i morgenkaffen, men så kunne jeg efterfølgende skrive til ham: ‘Jeg nåede ikke at hive fat i dig i morges, hvor jeg lige så dig smutte på kaffebaren, men ...’”

Hvad har du ofret for at få et godt netværk?
“Jeg har to piger på ni år. Da vi blev enige om, at vi skulle åbne 9pr, havde jeg hele familien med: ‘Kan I have faste hentedage, for jeg kan ikke bare smutte hver dag klokken 15.00, hente børn og køre dem til basket og ballet?’ Og jeg har da også ofret venner. Mine børn vil altid komme først, men jeg har da på en måde ‘ofret’ meget af min tid på arbejde, fordi netværk er så vigtigt. Det er bare ikke en ofring for mig, det er et valg.”

Er der forskel på, hvordan mænd og kvinder netværker?
“Vi kvinder er så dårlige til at sælge os selv. Mænd er seje til det. De har ikke noget filter eller problem med janteloven. Det kunne vi godt lære noget af. Men de bløde værdier, som mange mænd mangler, står højt på listen hos mange virksomheder, jeg gerne vil arbejde med - at du er forstående og tager dig tid til at snakke om andet end arbejde og vise dine bløde sider. De værdier skaber godt samarbejde og gode relationer.”

Hvor stor en rolle har dit netværk spillet for, hvor du er i dag?
“Alt. Jeg ringer aldrig op til et brand og siger: ‘Hej, nu skal jeg fortælle dig om 9pr.’ Det er hele tiden noget med, at nogen fortæller os om et mærke, der mangler et pr-bureau, og at vedkommende har anbefalet os. Det kan man kun, hvis man har et godt netværk og selvfølgelig gør sit arbejde godt.”

Hvad er dit bedste tip til god networking?
“Tro på, at du har noget, andre har behov for. Nogle gange tænker man: ‘Jeg kan ikke snakke med ham eller hende, hvorfor skulle de høre på mig?’ Og så er det faktisk dem, der synes, du er superinteressant. Tro på, at du har noget at give.”

Læs også: Inspirerende ildsjæle i modebranchen: butiksejeren

Læs også: Inspirerende ildsjæle i modebranchen: fotografen

Læs også: Inspirerende ildsjæle i modebranchen: chefredaktøren