Dansk denimbrand bliver verdens mest bæredygtige

Modeindustrien sætter i stigende grad fokus på bæredygtighed. Og snart bliver det muligt for dig at shoppe dansk denim med grøn samvittighed

24. november 2017 af Josefine Klint

Denim har ikonstatus i modebilledet, men det er desværre også et materiale, der ofte produceres uden tanke på miljøet. Det vil det danske denimbrand Tomorrow gøre op med, når de til januar lancerer deres første kollektion, der har ambitioner om at være verdens mest bæredygtige.

Tomorrow er det første brand i verden, der er certificeret med både EU-mærket og Svanemærket. Det betyder, at alle led i sourcing, produktionen og fremstillingen opfylder de høje krav, der bliver stillet, så du kan gå i de danske denimdesign med god samvittighed.

© Tomorrow

De danske forbrugere forventer i højere grad end nogensinde før, at de kan købe godt design og gode produkter, der har en klar bæredygtig profil. De forventninger har kvinden bag Tomorrow, Henriette Pieszak, et klart mål om at indfri:

“Med Tomorrow sætter vi et uhørt højt ambitionsniveau for bæredygtighed. Modebranchen er verdens næstmest forurenende industri. Vi ser heldigvis initiativer fra store brands, der har magten og midlerne til at gøre en forskel, og sådan skal det også være. Samtidig er det meget tydeligt, at forbrugerne efterspørger produkter med grøn samvittighed. Det kan og vil vi levere med Tomorrow.”

© Tomorrow

Selvom bæredygtighed og miljøcertificeringer er i front, så er det ikke en forhindring for det gode design. Henriette Pieszak har med sine to eksisterende brands, Pieszak og Ivy, bevist, at hun kan lave velsiddende jeans, som kvinder bliver ved med at vende tilbage til.

“Denim er min passion og jeans er en af mine helt store styrker. Siden jeg som 18-årig var trainee hos Legler i Italien, en af verdens dengang største denimproducenter, har jeg arbejdet med udvikling af denim, vaske og behandlinger. Jeg har det med denim, som en snedker har det med træ. For mig er det et håndværk at arbejde med denim, og jeg ser konstant nye muligheder,” siger Henriette Pieszak.

© Tomorrow

Tomorrows første kollektion består af ti styles, der lanceres i januar 2018, og priserne starter på 1.000 kroner.


ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF

Måske er du interesseret i ...

Seneste