Dette ikoniske modehus er tilbage

Med en ny kreativ direktør i spidsen er dette klassiske modehus ikke til at komme uden om denne sæson

Dette ikoniske modehus er tilbage
© Anna Stokland / Christian Dior SS17

Diors statements er ikke til at komme uden om denne sæson. Modehusets nye kreative direktør, Maria Grazia Chiuri, har skabt en hype med klare referencer til brandets historie, der samtidig markerer hendes status som husets første kvindelige kreative leder.

Dior
© Anna Stokland / Christian Dior SS17

Diors sling-backs med teksten ´J’aDior´ sad kækt på fødderne af modellerne til Diors forår/sommer 2017-show i Paris, ligesom husets clutch med udtrykket udformet som et stort guldlogo var fastnaglet til deres hænder. Statement-sko og -tasker og de påtrykte bånd med teksten, der går igen på stropper og kantebånd, er fra husets nye kreative direktør, Maria Grazia Chiuris debutkollektion for det franske modehus. En kollektion, der er rig på referencer til husets historie. Det er nemlig langtfra første gang, at Dior kaster kærlighed over egne rækker.

Tilbage i 2001 sendte den daværende kreative direktør, John Galliano, modeller ned ad catwalken i ærmeløse T-shirts med teksten ‘J’adore Dior’ under de vilde kreationer, tyl og tingetangel, der kendetegnede hans design. J’aDior er Chiuris nik til britiske John Galliano, der blev fyret for et groft antisemitisk udbrud i 2011, men før det var kendt for sin genialitet som modeskaber. Han var også kendt for at svare “J’adore!” til langt de fleste spørgsmål på grund af sit meget begrænsede franske og på den måde give navn til husets mest ikoniske duft i nyere tid – blomter-parfumen J’adore i den dråbeformede flaske med guldlåg, som huset lancerede i 1999.

I 2010 satte verdens mest berømte fiktive influencer Carrie Bradshaw Gallianos statement-T-shirt sammen med skørtet af en Zac Posen-kjole i brede, vandrette striber, da hun skulle på shoppetur i Abu Dhabi i filmen Sex & the City 2. Men på det tidspunkt havde Dior-huset ingen intentioner om at efterkomme den massive efterspørgsel på deres printede T-shirt, der derfor skabte røre på vintagemarkedet.

Bier og feministiske slogans

Chiuri ser sig selv som en slags kurator, der trækker referencer fra modehusets historie og de designere, der har formet det.

“Når du tænker på Dior, tænker du også på Sarah Jessica Parker, Sex and the City og T-shirten med ‘J’adore Dior’. Hvorfor skulle vi ikke bruge den del af vores arv og kun tale om Christian Dior? Mine referencer er ikke kun ham, for han arbejdede kun i huset i ti år,” sagde hun til avisen The Guardian efter showet.

I kollektionen, der er i butikkerne nu, er der ud over J’aDior også en lang række andre referencer til husets perioder og mest ikoniske design og designere. Maria Grazia Chiuris små broderier og print med bier for Dior trækker referencer helt tilbage til Christian Dior, der elskede at passe sin sydfranske have og i den ånd lavede brocher med perlebesatte guldbier. Dette blev af husets forrige kreative direktør, Hedi Slimane, ført videre som bi-emblemer i Dior Homme-linjen. I dag gør Maria Grazia Chiuri det hele til sit eget og blander de ældre referencer med popkulturelle hint og feministiske slogans på 5.000 kroners-T-shirts parret med gulvlange, perlebroderede tylnederdele. Maria Grazia Chiuri er den første kvindelige kreative direktør i huset Dior, og hun forstår og repræsenterer en stærk og selvstændig kvinde. Hendes design er edgy, romantisk, streetet og sofistikeret, og hun er et forbillede for flere kvinder på topposter i modebranchen.

Dior(r)evolutionen er begyndt.

Dior: T-shirts med slogans
© Anna Stokland / Christian Dior SS17