© Wenn.com

Har Burberry taget første skridt mod en ny modeverden?

Burberry har annonceret deres nye tilgang til modeshows, som måske er første spadestik mod en mere sæsonløs modeverden

8. februar 2016 af Sofie Ringtved Jensen

Det ikoniske britiske luksusbrand, Burberry, har netop annonceret, at de omlægger hele deres tidligere modeshow-kalender. Modehuset vil i stedet for fire årlige shows, nu kun have to, og disse skal præsentere både herre- og damekollektionerne samlet.

Derudover har Burberry valgt at gøre noget endnu mere banebrydende. Nemlig at sætte deres kollektioner til salg både online og i butikkerne umiddelbart efter, det er blevet præsenteret på catwalken. Dette skift vil træde i kraft fra september 2016, hvor Burberry ønsker at starte på en frisk, og opnå en mere sæsonløs, umiddelbar og personlig linje.

Det vil sige, at brandets kollektioner ikke bare skal vises sjældnere og blive hurtigere opnåelige, de skal også være mindre sæsonprægede, hvilket ellers kendetegner modeindustrien i dag.

Burberrys kreative chef og administrerende direktør, Christopher Bailey, udtaler, at de med deres nye tilgang ønsker, at “bygge en tættere relation mellem oplevelsen vi skaber med vores modeshows, og det øjeblik hvor folk fysisk kan udforske kollektionerne selv”.

Derudover fortæller Christopher Bailey, at de har forsøgt at lukke denne kløft i noget tid nu, ved eksempelvis at livestreame deres shows, og at dette blot er endnu et skridt i en kreativ proces, som fortsat skal udvikles.

Modehuset har gennemgået flere forandringer de seneste år, og har blandt andet valgt at lukke deres underlinjer Brit, London og Prorsum i 2015, så de nu er ét samlet brand igen.

Modeshowets fremtid

Burberrys nye tilgang til catwalken, er blot endnu en stemme i debatten om modeshowets fremtid. Den øgede digitalisering og stigningen af brands har betydet, at industrien måske er kommet til et vendepunkt. Et vendepunkt som netop er karakteriseret ved se-nu-køb-nu tendensen, hvor man i februar og marts ville kunne se forår/sommer-kollektionerne og i september og oktober ville kunne se efterår/vinter-kollektionerne – hvilket er omvendt af, hvad man gør nu, hvor vi i disse måneder allerede ser frem mod AW16 til modeugerne.

Mærker som Moschino, Versace, Dries Van Noten og House of Holland har allerede eksperimenteret med tendensen, og har solgt capsule-kollektioner til online forhandlere forud for et modeshow, som derefter kom til salg online allerede ugen efter, det blev vist.

Måske er tendensen et tegn på den fremtid, som modeindustrien går i møde, hvor moden i højere grad bliver relevant for den specifikke tid på året, og hvor modeshowsene taler mere direkte til deres kunder?

Et tegn på dette skift ses da også herhjemme, hvor eksempelvis Ganni valgte at sætte et af deres styles fra catwalken, til salg direkte efter showet til Copenhagen Fashion Week i sidste uge.

Men skridtet er måske heller ikke helt overraskende fra Burberrys side, der som førnævnt er et brand i udvikling. Christopher Bailey har tidligere fortalt Womens Wear Daily, at han aldrig har forstået, hvorfor modeindustrien dikterer, hvad der er rigtigt lige nu og her, men ikke gør det tilgængeligt før seks måneder efter, og at han mener, det ikke gør andet end at forvirre kunden.

Uanset om dette er et konkret bevis på, hvordan fremtiden ser ud for modeindustrien og catwalken, kan der ikke være nogen tvivl om, at blandt andre Burberry har taget første spadestik mod en revideret og måske mere vedkommende modeverden – vi glæder os i hvert fald til at følge med i den spændende udvikling. 

 

FÅ DE SENESTE NYHEDER DIREKTE I DIN INDBAKKE – TILMELD DIG COSTUMES NYHEDSBREV HER 

Måske er du interesseret i ...

Seneste