Nu køber kvinder selv deres smykker

Både kvinder og smykkebranchen har ændret sig, og Pandora er i fuld gang med at forny sig for at få fat på den moderne kvinde

Kvinder køber selv deres smykker

Måske er det dig, danske Pandora er på udkig efter. Smykkefirmaet vil nemlig have fat i en ny type kvinde, og det kommer til at påvirke mærkets smykker.

“Vi vil gerne tiltrække de yngre. Og for at gøre det skal vi lave nye produkter. Ringene og øreringene bliver mere enkle, rene og tidløse i udtrykket. I vores reklamer har vi før puttet masser af charms på ét armbånd – hvilken kvinde gør det i dag? Man vil se meget mindre. Less is more,” siger kreativ direktør i Pandora, Stephen Fairchild.

Derfor finder du for eksempel en enkel sølvring eller en smal ørering med en sten i i Pandoras nye kollektioner, og Stephen Fairchild har også en helt klar vision om, hvem der skal være med på Pandora-holdet for at nå den nye målgruppe.

“Jeg er ikke ung længere. Derfor er det vigtigt at have yngre folk i teamet, for de tænker ud af boksen, de tænker anderledes. De skal være med til at sætte spørgsmålstegn ved, hvad vi gør. For i det øjeblik du tror, du har ret, kommer der nogen og slår dig af banen. Og så vil vi have kvinder. Vi vil have flere kvinder i firmaet. Det er meget vigtigt, at vi ikke kun er en flok mænd, for det er kvinder, der køber vores ting.”

Kvinder venter ikke på smykkegaver

Verden ændrer sig, vi ændrer os, vi gør tingene anderledes. Det gælder for alt i livet, fra de store til de små ting. Stephen Fairchild har bemærket en ret stor forandring inden for sit eget fag, smykkebranchen. Han bruger en hel del af sin tid i smykkebutikker. Ikke for at shoppe. Men for at observere.

“Kvinder er blevet stærkere og mere selvsikre på alle fronter. Det interessante ved smykke- branchen er, at smykker har været gaver. Det er stadig en meget central del, men nu køber kvinder også deres smykker selv,” siger han.

Kvinder har taget ejerskab over den traditionelle smykkebranche. De venter ikke længere på at få et sæt øreringe på en speciel dag – de køber dem, når det passer dem. Og ikke kun kvinderne har forandret sig. Alle forbrugere har ændret sig. Vi går meget mere op i, hvad vores køb består af, og hvor det kommer fra.

Stephen Fairchild fortæller, at Pandora altid har haft fokus på brugen af materialer, genbrug af samme og de ansattes forhold – inklusive de fabriksansatte i Thailand, der håndlaver hvert eneste Pandora-smykke.

For eksempel bliver alt glas genbrugt, og stenene bliver fremstillet, ikke gravet op af jorden. Den historie har firmaet ikke været så god til at sælge indtil nu, men det vil Fairchild lave om på – for det er vigtigt for dem, der lægger Pandora-smykker i indkøbskurven.

“Hvis forbrugerne går op i, hvordan deres mad er lavet, går de også op i, hvordan deres smykker og tøj er lavet og af hvem. Skal en grøntsag være økologisk, er det ikke anderledes i smykkebranchen. Vi har levet i en så hurtig verden, en bling bling-verden. Men værdierne kommer tilbage overalt i samfundet nu,” siger han.

De bevidste, de yngre, de selvstændige kvinder. Alt er sat op til at få fat på dem. Eller som Stephen Fairchild formulerer det: Det er som et teaterstykke, der er skrevet og venter på at blive spillet.

Denne artikel er bragt første gang i Costume 172.