Deddeh Howard genskaber kampagner fra Gucci, Dolce & Gabbana og Guess for at vise manglen på diversitet
© Vivara / Raffael Dickreuter

Kvinde genskaber kampagner for at vise manglen på diversitet

Klarer hun det bedre end Kendall, Gigi og Gisele? Se velkendte kampagner i et nyt (og klædeligt) lys

9. december 2016 af Marie Alkestrup

Selvom modeverden i dag rummer mere diversitet og mangfoldighed i forhold til både køn, etnicitet og tøjstørrelser end tidligere, vil flere mene, at der stadig er lang vej endnu. 

Det gælder blandt andet den amerikanske kvinde Deddeh Howard, der har været fascineret af modebranchen siden hun var ung, men samtidig har haft svært ved at se sig selv i den verden. 

Som hun skriver på sin blog Secret of DD

“Det har altid gået mig på, at når du ser de her fantastiske billedeserier, så ser du sjældent en mørk kvinde i dem.”

Derfor besluttede hun sig for at skabe billedserien Black Mirror, som er en fotoserie, hvor hun genskaber berømte billeder ved at bruge sig selv som model istedet for eksempelvis Gigi Hadid, Kendall Jenner og Gisele Bündchen. 

Abbey Lee Kershaw og Deddeh Howard

© Gucci / Raffael Dickreuter

Candice Swanepoel og Deddeh Howard

© Victoria's Secret / Raffael Dickreuter

Kendall Jenner og Deddeh Howard

© Calvin Klein / Raffael Dickreuter

Det er hendes partner, Raffael Dickreuter, som har taget billederne til serien, der, som det fremgår af titlen, handler om at at holde et mørkt spejl op mod modebranchen. Målet med projektet er både at få folk til at bemærke manglen på diversitet i modebranchen, men også at inspirere andre etniskudseende modeller til at opsøge modebranchen.  

Gigi Hadid og Deddeh Howard

© Guess / Raffael Dickreuter

Linda Evangelista og Deddeh Howard

© Chanel / Raffael Dickreuter

Bianca Balti og Deddeh Howard

© Dolce & Gabbana / Raffael Dickreuter

Som Deddeh Howard skriver på sin blog:

“Den næste generation kan kun blive inspireret og gøre noget for dem selv, hvis de faktisk tror på, at det kan lade sig gøre. Netop derfor mener jeg, at mere diversitet i modekampagner er meget vigtigere, end hvad man umiddelbart skulle tro.”


MERE FRA COSTUME

Måske er du interesseret i ...

Seneste