© Anna Stokland

Costume tester: Sådan går du fra B til A-menneske

Har du altid svært ved at komme op, når vækkeuret ringer? Med justeringer i dine hverdagsrutiner, kan du sagtens lykkedes med at blive A-menneske

12. marts 2017 af Cecilie Blaksted

Har du også altid drømt om at være et overskudsagtigt morgenmenneske? En som springer glad ud af sengen og direkte i løbeskoene? Hende, der når at lave en grøn smoothie og bage friske boller til frokosten? Eller mangler du bare lige ekstra ti minutter HVER morgen?

Så fortvivl ej, for hjælpen er på vej.

Vores blogger har testet 30 dage som morgenmenneske og deler nu sine bedste råd.

Forbered dig aftenen inden

Dit liv som morgenmenneske starter allerede aftenen inden! Alt, hvad du kan forberede aftenen inden skal gøres.

  • Vælg outfits og stryg skjorten
  • Pak tasken
  • Undgå for meget skærmlys fra mobil og tablets
  • Stil vitaminpillerne frem
  • Sørg for, at dit soveværelse er klar til søvn
  • Undgå koffein og for meget sukker

Alle de små ting, du kan nå at fikse dagen inden, når du alligevel børster tænder og tuller rundt. Du kan endda sende dig selv et motiverende citat i en sms, så det bliver det allerførste, du læser næste morgen.

Gå tidligere i seng

Det siger lidt sig selv, at du er nødt til at gå i seng tidligere. Vi skal gerne have syv-otte timers søvn for at kunne genopbygge kroppen og restituere ordenligt. Kan du leve på mindre? Sagtens! Det har du muligvis gjort i mange år. Men prøv at give det et forsøg, og mærk forskellen.

Hvis du ikke kan falde til ro så tidligt de første dage, skal du ikke gå i panik. Det undgår du ved ikke at kigge på uret, tage dybe vejrtrækningen og huske, at det er en overgangsfase.

Prøv at se positivt på situationen, hvis du har svært ved at falde i søvn: Jo mindre, du sover, desto nemmere vil det være at falde i søvn dagen efter.

Få en god start på dagen

Vi kender alle de dage, hvor man bare får det forkerte ben ud af sengen. På disse dage er du ekstra klodset og føler, at hele verden har rottet sig sammen imod dig. Men hvad nu, hvis man starter dagen i godt humør med overskud til at tackle små uheld og sure folk på cykelstien?

Jeg har samlet en stribe tips, som sikrer en god start på dagen:

  • Find en behagelig måde at blive vækket på – ingen kan tåle lyden af en iPhone-alarm. Jeg vil anbefale noget, som starter roligt, eller din yndlingssang.
  • Sørg for at få lys ind, når du vågner. Træk gardinerne fra om sommeren og tænd for lyset i vintermånederne.
  • Sæt din yndlingssang på, og start dagen med at danse lidt rundt, mens du børster tænder og drikker noget vand (din krop har brug for væske efter otte timers faste).
  • Brug noget tid på dig selv. Læs nyheder på mobilen, mens du spiser morgenmaden i ro og mag. Få din træning ind om morgenen eller dyrk lidt yoga og meditation.
  • Inkorporer en fast morgenrutine. Hvis kroppen ved, hvad den skal gøre, er det nemmere for den at agere korrekt, mens den er ved at vågne. Gem derfor de mere komplicerede ærinder til senere på dagen.
  • Start dagen sundt med nærende morgenmad, når sulten melder sig.

Tålmodighed

Det kræver nogle uger at vænne kroppen til den nye rytme, og det kan være meget frustrerende i starten.

Prøv at holde ud, og kom igennem de første 30 dage. Det kan altså godt tage mere end 21 dage at tilegne sig en ny vane, når det drejer sig om noget så omfattende, som at gå fra B til A-menneske.

Hav tålmodighed, og husk at notere alle de gode ting, du oplever som morgenmenneske. Her kan blandt andet nævnes den ekstra tid, du har om morgenen, at være vågen og have overskud inden du møder verdenen og møder ind på kontoret. Måske du endda kan give et smil videre til en af de stressede personer på cykelstien, som helt sikker ikke havde tid til danse rundt med tandbørsten i munden inden vedkommende skulle ud af døren.

Du kan læse mere om at gå fra B- til A-menneske på Simplyfit.dk

Måske er du interesseret i ...

Seneste