Kefir
© Unsplash.com / Alison Maras / Pinterest.com

Den sunde nye drik, alle bloggerne elsker

Den har en lang række sundhedsfordele og kan blandes med alverdens frugt og grønt for at skabe en uimodståelig smag

12. november 2017 af Josefine Klint

Kefir er begyndt at poppe op her, der og alle vegne. Men hvad er den nye drik egentlig, og hvorfor er den blevet så populær?

Navnet lyder måske som en ny form for den proteinrige skyr fra Island, men drikken stammer fra regionerne mellem Europa og Asien, og har sin helt egen liste af sundhedsfordele. Drikken er en kultiveret og fermenteret form for mælk, der i høj grad minder om yoghurt, men med en mere brusende tekstur.

Smagen minder om en syrlig mælkedrik, hvilket gør den perfekt til at blande op med søde smagsgivere, såsom frugt og grønt, til både morgenmåltider og desserter. 

Måden kefir bliver lavet på minder i høj grad om rugbrød, hvor du starter med en kultur af bakterier, der danner produktets base. Surdejen er erstattet med kefirkorn, som dækkes af mælk eller vand, hvorefter bakterierne tilføjer alle sundhedsfordelene til væsken over en periode på cirka 12 til 36 timer. Herefter dræner du kefiren fra, og gentager processen med kefirkornene til dagen efter.

Det lyder måske ikke så appetitligt at tilføje bakterier til sin mad, men undersøgelser påviser en lang række sundhedsfordele, såsom at booste immunsystemet og balancere mavetarmsystemet og bakterieniveauet i kroppen.

Du kan finde kefirkornene i sundhedsforretninger og passe din egen bakteriekultur, eller du kan prøve drikken af og købe en karton, der allerede er klar.

Brug for eksempel kefiren i din smoothie om morgenen, og bland den med dine yndlingsfrugter, eller lad dig inspirere af de mange opskrifter og appetitvækkende billeder, som du blandt andet kan finde på Pinterest. Hvis det skal være så let som muligt, kan du også købe kefir som yoghurt med tilføjet frugtsmag. 

A post shared by LEON (@leonrestaurants) on

Måske er du interesseret i ...

Seneste