træthed og søvnekspert
© Anna Stokland

Derfor er du stadig træt efter 8 timers nattesøvn

En søvnekspert afslører, hvorfor du ikke føler dig veludhvilet, selvom du har fået alle de anbefalde timers nattesøvn

22. januar 2018 af Josefine Klint

Vågner du op efter otte timers søvn bare for at have lyst til at gå i seng igen? Så begår du højst sandsynligvis denne typiske fejl.

Søvnekspert Carmel Harrington forklarer, at i stedet for at fokusere på, hvor mange timer søvn du får i løbet af natten, skal du prøve at stå op på det samme tidspunkt hver dag. I et interview med Whimn.com forklarer Harrington:

“De fleste mennesker ved ikke, at tidspunktet man vågner om morgenen, påvirker, hvornår man kan falde i søvn om aftenen… Når vi ser lys om morgenen, slukker hjernen for produktionen af melatonin, og så snart denne produktion slutter, sætter kroppen automatisk et ur for de næste 24 timer.”

Udover at tidspunktet du vågner på, har indflydelse på dit energiniveau, påvirker det også din sult, motivation og produktivitet i løbet af dagen.

At være konsekvent med sine sengetider er centralt for at vågne frisk og veludhvilet op. Harrington forklarer:

“Da det tidspunkt vi står op, har så stor indflydelse på, hvornår vi er klar til at sove om aftenen, er en fast rutine enormt vigtig. Af den grund er det anbefalet, at du ikke varierer tidspunktet, du vågner med mere end en time.”

Prøver du at få en god søvnrutine, men ligger vågen hver aften, er her otte tricks, der får dig til at falde hurtigere i søvn.


ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF 

Måske er du interesseret i ...

Seneste