Derfor skal du have kulhydrater i din kost
© Anna stokland

Derfor skal du have kulhydrater

Den udskældte ingrediens byder på mange overraskende fordele – og mange gode grunde til IKKE at skære dem ud af kosten

28. marts 2018 af Marie Alkestrup

Kulhydrater, og særligt gluten i form af brød og pasta, har længe været en udskældt fødevaregruppe, som flere har forsøgt at undgå. 

Men at undgå stivelse, kulhydrater og gluten er ikke det bedste valg for din sundhed eller hjerneaktivitet. Det mener blandt andre den amerikanske læge og vicedirektør ved klinikken for forebyggelse af alzheimers hos NewYork-Presbyterian Hospital, Lisa Mosconi.

Psst ... Her er de sunde fødevarer, du ikke skal spise for meget af

I et interview med Mindbodygreen.com beskriver Mosconi, hvorfor en glutenfri-diæt udelukkende bør være forbeholdt folk med glutenallergi, hvilket for den danske befolkning tæller omkring én procent – for de resterende 99 procent er det både unødvendigt og farligt at undgå gluten, da det kan have en negativ indvirkning på din hjerneaktivitet. Særligt hvis jagten på en glutenfri-diæt også har fået dig til at styre uden om kornholdige produkter.

“Da fiber hovedsageligt kommer fra korn, grøntsager og bælgfrugter, vil de såkaldte lave-på-kulhydrat-diæter også have et meget lavt fiberindhold,” siger Mosconi til Mindbodygreen.com, og forklarer endvidere, hvorfor fibre bør indgå i din kost:

“Der er stor enighed om, at en kost, der er rig på fibre og kulhydrater, er afgørende for din hjernes sundhed,” siger Mosconi.

Hvilke kulhydrater bør du spise?

Vil du sikre dig, at din kost består af flere gode kilder til kulhydrat, fremhæver Mosconi blandt andet brune ris, havre og søde kartofler, som de bedste valg i forhold til at bibeholde en sund hjerneaktivitet. 

Har du glutenallergi, findes der heldigvis flere gode alternativer ifølge Mosconi, som råder til eksempelvis at prøve quinoa eller boghvede. 

Måske er du interesseret i ...

Seneste