Lyst til chokolade, salt mad og fedt? Dine cravings fortæller mere om din krops sundhed, end man lige skulle tro
© Anna Stokland

Det fortæller dine cravings om din krop

Får du pludselig en ustyrlig lyst til salt, sødt eller fedt? Dine cravings fortæller meget mere om din krops tilstand, end man lige skulle tro

21. marts 2017 af Marie Alkestrup

De fleste kender nok til fornemmelsen af at blive overmandet af trangen til noget lækkert. Trangen kan melde sig på alle tider af døgnet og skyldes ikke nødvendigvis sult. Din lyst til søde sager, salt eller noget helt tredje kan nemlig både være et tegn på, at du mangler bestemte næringsstoffer, er i søvnunderskud eller har lavt blodsukker. 

Her får du et overblik over fem forskellige velkendte cravings og hvad de betyder for din krops tilstand. 

Lysten til kulhydrater

Når du får lyst til pasta og hvidt brød kan det skyldes, at dit energiniveau er faldet drastisk. Det åbenlyse valg vil derfor være at genoprette energiniveauet med rene kulhydratkilder. 

Dog vil tomme kalorier sandsynligvis give dig appetit på endnu flere sukkerholdige snacks, da pasta og hvidt brød får blodsukkeret til at stige, men kun giver en kortvarig mæthedsfornemmelse.

Derfor bør du droppe kridhvidt brød og pasta, og i stedet gå efter en fuldkornsvariant med grovere kulhydrater, såsom rugbrød, der er rig på fibre og holder dig mæt i længere tid. 

Lysten til sukker

Hvis din søde tand hviner er det højst sandsynligt et tegn på, at dit blodsukker er lavt. Vælger du at give efter og fordre kroppen med slik, kage og chokolade, vil dit blodsukker hurtigt stige, for derefter at styrtdykke, hvilket kan medføre hovedpine, rysten – og lyst til endnu flere søde snacks. 

Prøv derfor at slukke trangen med frugt, yoghurt med toppings eller en rawbar, da det vil medføre et mere stabilt blodsukker og samtidig tilfredsstille den søde tand. 

Lysten til salt

I stressede situationer aktiveres dit hormonsystem og frigiver stresshormonet cortisol fra binyrebarken, hvilket kan øge trangen til fed og salt mad. 

Når trangen til noget fedt og salt melder sig, bør du prøve et lettere og sundere alternativ i form af kikærter, som ristes i olivenolie og strøs med salt. På den måde får du både salt og den slags fedt, som er god for kroppen, fordi olivenolie blandt andet er rig på omega-9 fedtsyrer. 

Lysten til chokolade

Vi er nok mange, som kunne spise chokolade dagen lang, hvilket kan skyldes en mangel på magnesium i vores daglige kost. 

Når trangen til chokolade melder sig, kan du med fordel vælge den helt mørke variant med 75 procent kakao eller derover. Kombinér chokoladen med nogle nødder, da vil give en bedre mæthedsfornemmelse.

Hvis du bare har lyst til et eller andet

Kan du mærke en trang, men har svært ved at sætte fingeren på præcis, hvad du har lyst til? Følelsen kan meget vel være udløst af væskemangel, da den del af hjernen, som kontrollerer din sult, også kontrollerer tørst. Hvis du ikke har fået nok at drikke i løbet af dagen, vil signalerne nogle gange blive blandet sammen . 

Hvis trangen til et eller andet udefinerbart melder sig, bør du derfor starte med at drikke et stort glas vand og vente 15 minutter, så vil trangen formentlig gå i sig selv igen. 

Kilde: Health.com


MERE FRA COSTUME 

Måske er du interesseret i ...

Seneste