Er denne antioxidant en del af din daglige kost? Bliv sund med selen
© Anna Stokland

Her er den vigtigste antioxidant for din krop

En af kroppens essentielle byggesten skal slet findes i eksotiske ingredienser og superfoods. Husker du at få det vigtige mineral?

4. juli 2017 af Marie Alkesttrup

Selen er formentlig ikke et ord, du ofte støder på, men du bør skrive dig det bag øret. Selen er nemlig et vigtigt mineral, der virker som en antioxidant i kroppen, og kan være med til at forebygge sygdom samt afgifte kroppen for tungmetaller. 

Kroppen indeholder omkring 13 til 20 milligram selen, og mineralet indgår i opbygningen af alle kroppens celler. Dog er selen ikke altid så let at få her i Norden, hvorfor du bør være opmærksom på at få din daglige dosis. 

Psst ... Du gætter aldrig, hvad den nye latte-ingrediens er

Derfor kan du være i mangel af selen:

Mange danskere mangler selen, fordi jorden i Skandinavien ikke har et særligt højt indhold af mineralet, og følgelig ikke får nok selen gennem kosten. 

Hvis man mangler selen, bliver man mindre modstandsdygtig over for sygdom og har sværere ved at udrense kroppen for tungmetaller, som lagres i forbindelse med rygning, stort indtag af fed fisk og kaffe samt brug af kosmetik. Selen beskytter ligeledes mod de frie radikaler, som kan være med til at fremme tidlig aldring af hud og hår. 

Her kan du få et naturligt indhold af selen i kosten:

Gode kilder til selen skal findes i fisk, skaldyr, ølgær, paranødder, bønner, kød, nødder, æg og hvidløg. 

Du kan også supplere med et kosttilskud på selen og den anbefalede dagsdosis er 40 mikrogram for kvinder og 50 for mænd i følge Netdotor.dk. Dit indtag må ikke overstige en dosis på 100 mikrogram dagligt. 


MERE FRA COSTUME

Måske er du interesseret i ...

Vores favoritter fra Becksöndergaard

6 ldt3wbo4lvu7i1xnrgkmgg
5 3qnsbiiu3qfng rvedwdpw
4 d708tii7iwsauckhj3dkpw
3 r2ynyavivv5umn7inhlgdw
2 sbtmlukc1cba8y6r0ljzza
1 2yguvawsi0c1iyq8two35q

Seneste