Smoothie eller juice - hvad skal du vælge?

Costumes sunde bidragsyder guider dig gennem junglen af smoothies og juicer, og hvad de to sunde drikke kan gøre for din krop

24. januar 2017 af Melissa Brangstrup

Jeg bliver ofte spurgt, om jeg foretrækker at drikke smoothies eller juicer og helt ærligt, så elsker jeg dem begge! De tilbyder begge fantastiske sundhedsmæssige fordele - særligt ved brug af økologiske ingredienser - og begge varianter giver et godt skud af friske næringsstoffer, hvorfor de kan være et godt supplement til en sund kost.

Læs her, hvad de hver og især er gode til, og hvorfor de er sunde for din krop.

SMOOTHIES
En smoothie består ofte af en fiberrig blanding af hele fødevarer som frugt, grøntsager, nødder, proteiner og væsker som for eksempel vand eller kokosvand. Fibrene bidrager til at fremme tarmfunktionen og fordøjelsen, og derfor er smoothies gode for dig, der måske døjer med træg mave.

En god og kraftig blender er afgørende, hvis du skal gøre dine smoothies lækre og cremede. Smoothies er som oftest tykkere, mere mættende og mere energitætte end juicer. Af denne grund vil jeg klassificere en smoothie som et måltid snarere end som en snack.

En kost med et højt fiberindhold har vist sig at hjælpe med at regulere blodsukkeret, reducere mængden af kolesterol og fremme mæthedsfornemmelsen. En daglig smoothie er derfor fantastisk til at fastholde dine energiniveauer og en sund vægt. Det er også en god måde at give god næring til kræsne sjæle samt til dem, der ikke spiser nok frugt og grønt i deres sædvanlige kostindtag.

Du kan frit prøve dig frem med forskellige ingredienser til dine smoothies og selv sammensætte den kombination af sunde fedtstoffer, proteiner, kulhydrater og fibre, du ønsker. Jeg selv elsker at eksperimentere med forskellige ingredienser, og mine smoothies er sjældent ens.

JUICE
Når man laver juice, udtrækker man væske og næringsstoffer fra vegetabilske fødevarer (frugt, grøntsager og urter), men man fjerner fibrene. På grund af dette tenderer juicer til at være tyndere og mindre mættende end smoothies, og derfor er de perfekte som en snack eller til at komplementere et lettere måltid.

Fjernelsen af fibrene betyder, at næringsstofferne optages hurtigt i blodet og rammer dine celler langt hurtigere, end hvis du skulle fordøje hele ingredienser. Det er derfor bedst at basere din juice på grøntsager, men du kan sagtens tilføje lidt frugt for en sødere smag.

Min favoritjuice består af grønne grøntsager, der støtter kroppens egen "rengøring" og som er fulde af næring. Jeg bruger ofte romainesalat, agurk, grønkål, broccoli, persille, citrongræs, ingefær eller mynte i mine juicer. Jeg tilføjer også gerne lidt citron eller lime og lidt hvedegræs.

Anskaf dig en god juicemaskine derhjemme, så du kan lave dine egne dejlige juicer. Det kan være dyrt, men man kan være heldig at finde en god maskine på tilbud. Husk, at en god juicer er en investering, dit helbred vil takke dig for!

Melissa Brangstrup er yogainstruktør og kostvejleder. Læs mere om Melissa Brangstrup her.

Måske er du interesseret i ...

Seneste