© Sex and the City

Sunde fødevarer, du ikke skal spise FOR meget af

Selvom nogle ting er sunde, behøver du ikke overdrive dem. Se, hvilke fødevarer du skal være opmærksomme på

25. marts 2018 af Laura Marie Kragelund

“Alt med måde” er et udtryk, som de fleste af os kender, men oftest bruger, når vi skal forsvare vores usunde madvaner og eftermiddagskagen om tirsdagen. Men rent faktisk gælder den faste vending i alle henseender, der drejer sig om den mad, vi indtager – også den sunde slags. 

Herunder kan du se nærmere på fire sunde fødevarer, som kan blive usunde for dig, hvis du spiser dem i ALT for store mængder. 

Sunde fødevarer, som du skal passe på

Nødder er sprængfyldte med gode vitaminer, mineraler og antioxidanter, som blandt andet styrker hud, hår og negle, sænker blodtryk og kolesteroltal, og forebygger hjertekarsygdomme og kræft. Så der er altså utallige gode grunde til at fortsætte med at spise de sprøde, små næringsbomber – så længe, du ikke tømmer en hel pose ad gangen. 

For selvom nødderne er kendt for deres mange sunde egenskaber, så har de også et højt indhold af kalorier og fedt, som desværre stadig tæller med, selvom det er den sunde slags. Hold dig derfor til en enkelt håndfuld nødder hver dag.

Gulerødder indgår i manges hverdag, da de er sunde, lækre og nemme at tage med på farten, eller servere som snack. De orange rødder indeholder mange gode næringstoffer, som er med til at regulere blodsukkeret, forebygge hjertekarsygdomme og kræft, og booste din fordøjelse. Derudover indeholder 100 gram gulerødder kun omtrent 50 kalorier – modsat nøddernes cirka 700 kalorier. 

Men antioxidanten beta-caroten, som er pigmentet, der giver guleroden den orange farve, kan være skadeligt, hvis det indtages i meget overdrevne mængder. Forskning viser nemlig en sammenhæng mellem et højt indtag af beta-caroten og udvikling af kræft. 

Soja i alle dens former – mælk, yoghurt, tofu – er et fint alternativ, hvis du prøver at spise mindre kød, eller er laktoseintolerant, og er en god kilde til protein, selen og zink. 

Men sojaens høje indhold af østrogener forstyrrer endokrinfunktionen, som er de organer i kroppen, der udskiller hormoner direkte til blodet. De forhøjnede niveauer af østrogen, der herved forekommer i kroppen, kan da øge risikoen for infertilitet og brystkræft blandt voksne kvinder. 

Rødbeder er måske ikke den grøntsag, som vi typisk spiser for meget af, men hvis man først kender til alle dens gavnlige egenskaber, kan man hurtigt få lyst til at spise løs af den røde rodfrugt hver dag. Rødbeden er nemlig fyldt med vitaminer og mineraler, magnesium, jern og calcium, forebygger kræft, sygdomme i hjerte og lever, samt renser blodet. 

Men hvis man får for meget af den sunde spise, kan det godt gå hen og blive farligt, da rødbeden også indeholder et højt indhold af oxalater, som er salte fra oxalsyre. Oxalater binder sig til magnesium og calcium, hvilket forhindrer vitaminerne i at blive optaget, og dette kan i værste fald føre til nyresten og knogleskørhed. 


ALT DET, DU IKKE MÅ GÅ GLIP AF

Måske er du interesseret i ...

Seneste