Foto: Løbetrøje, Adidas by Stella McCartney // Sports-bh, H&M // Løbesko, Nike

5 tips til vinterløbeturen

Hvorfor løbe på løbebånd, når du kan være udenfor? Frostgrader, regn og blæst er ingen sag med disse 5 tips til vinterløbeturen

14. januar 2016 af Amira Høg Daimar // Iform.dk

Løb er en effektiv form for motion, men hvis du vil undgå skader, skal du variere dine løberuter. Derfor kan det anbefales at løbe udenfor – også selvom der er frostgrader.

Vi giver dig her fem gode tips til vinterløbeturen, så du kan komme godt i gang med det nye år.

 

1. Løb i sne

At løbe i sne minder meget om at løbe i sand. Derfor skal du aktivt trække foden fri af sneen, i stedet for at skubbe fra, som du kan på faste underlag.

 

2. Løb i regn

Let påklædning gør underværker i regnen. Flere lag af løbetøj vil nemlig klaske sammen, når de bliver våde, og en gennemblødt krop taber varmen langt hurtigere end en tør krop.

 

3. Løb i blæst

Løb i blæst giver dig anledning til at finpudse din løbestil. Når du har modvind, kan du med fordel læne dig en smule fremad. Gør det nede fra anklerne af, og ikke ved hoften, så hele kroppen hælder et par grader, mens den er rank. Hvis du har medvind i ryggen, så tag små skridt, da kraftpåvirkningen i landingen bliver markant større.

 

4. Løb i sol

Husk solcremen – vintersolen er nemlig skarp. Du kan med fordel iføre dig et par sportssolbriller  eller en kasket, der kan beskytte dine øjne.

 

5. Løb i frost

Gå lidt ned i knæ, når du løber, og læn kroppen en smule frem, som om du har en elastik om hoften, der trækker dig fremad. Tag korte skridt og sørg for at lande fremme på foden, direkte under hoften – det mindsker risikoen for at du glider på det glatte underlag.

 

VÆR ALTID OPDATERET MED DET BEDSTE INDENFOR TRÆNING OG SUNDHED

Måske er du interesseret i ...

Seneste