Foto: Self Magazine

Så meget mere forbrænder du på vinterløb

Det kan virke lidt uoverskueligt at kaste sig ud løb i kulden, men hvis det handler om at forbrænde kalorier, er strategien helt rigtig

23. januar 2016 af Amalie H. Bendixen // Iform.dk

Hvis du synes, det er svært at komme i gang med løbetræningen – og din undskyldning er, at det er koldt. Så læs med her. 

Der er nemlig flere fordele ved vinterløb – og faktisk viser undersøgelser, at forbrændingen ved vinterløb stiger med op til 15 procent. 

DERFOR FORBRÆNDER DU MERE
Der er flere grunde til, at du forbrænder mere ved en løbetur om vinteren end om sommeren. Kroppen bruger nemlig eksempelvis ekstra meget energi på at holde de dele, der er udsat for kulde, varme. Det kan eksempelvis være dine kinder, hænder og nakke.

Desuden giver blæsten dig en smule modstand, og selvom det ikke er meget, skal kroppen alligevel brugt ekstra mange kræfter på at komme fremad – og det øger din forbrænding. 

Så hvis du vil forbrænde ekstra meget, så løb en tur udenfor istedet for løbebåndet eller ingenting. Terrænet udenfor udfordrer dig nemlig yderligere og giver dig et mere varieret løb. 

Hold styr på din kalorieforbrænding og dit aktivitetsniveau. Få en Active Life Tracker til særpris her.

PAS PÅ FOR MEGET BLÆST OG KULDE
Inden du dog hopper ud i kulden, fordi du tænker, at nu skal der forbrændes ekstra mange kalorier – så tjek lige dit termometer. 

Hvis det er for koldt udenfor, er det nemlig hverken sundt for din hud, lunger eller træning. 

Så sørg lige for at tjekke vejret – og er chill-faktoren under minus 15-20 grader, har du alligevel en undskyldning for at blive indendøre. 

Fyr ekstra meget op under forbrændingen! Få et super godt tilbud på et lækkert træningssæt her.

Måske er du interesseret i ...

Seneste