Alt du skal vide om sociale medier – og deres fremtid

De sociale medier er overalt, og vi er totalt afhængige af dem. Men hvad kan vi bruge dem til i dag, og hvad bliver det næste?

Illustration: Sine Jensen

Illustration: Sine Jensen

De sociale medier fornyer sig hele tiden for at fastholde vores interesse og møde brugernes behov. Men hvad kan vi forvente os af de populære tjenester, og hvor meget har de egentlig at byde på den dag i dag?

Psst ... Elsker du også selfies? Læs om det populære fænomen her

Fremtiden hos de største og nyeste sociale medier indebærer video, tv-serier og et bye bye til spam. Bliv klogere på de mest poplulære sociale medier og deres fremtid her.

Periscope

Periscope er en ny, populær app, hvor man livestreamer video og ser andres livevideoer fra hele verden. Sidder en model før en fotoskydning og får lagt makeup, eller rocker et band derudad i øvelokalet, kan de hurtigt vise situationen til alle interesserede.

“Så kan folk kommentere, stille spørgsmål og give hjerter. Hvis man er ti kvinder, der spiser middag derhjemme, kan man gå på Periscope, hvor andre kan stille opgaver og så videre. Det er der mange, der gør til fest, og det er rigtigt sjovt,” siger ekspert i sociale medier, digital brandingchef hos TV2, Morten Saxnæs.

Snapchat

Du optager en video eller tager et billede og indstiller det antal sekunder, modtageren kan se det i. Du sender. Og når billedet er åbnet og set, forsvinder det igen. Velkommen til Snapchat, hvor 700 millioner billeder og videoer bliver snappet – hver dag.

“Det er et fantastisk medie, hvor tingene forsvinder, og hvor man kan være ærlig. Det er et kig ind bag kulissen, og det er mere tæt på end Instagram,” siger Morten Saxnæs.

Vovede billeder, der forsvinder igen, var en af Snapchats største forcer i begyndelsen. I dag er det ikke kun eksplicitte billeder, der holder Snapchat kørende. En del virksomheder og mærker finder deres målgruppe her, hvor de viser deres følgere eksklusive klip fra behind the scenes og laver konkurrencer – følg for eksempel Alexander Wang, H&M, Burberry og Costume, selvfølgelig.

Instagram

I 2012 blev amerikaneren Kevin Systrom milliardær. Der solgte han Instagram, hvor folk deler billeder med hinanden. Han opfandt appen som 27-årig i 2010, og i dag er der 300 millioner aktive brugere om måneden. Fremtiden for fotoappen går mere i retning af video.

I øjeblikket kan du lægge 15 sekunders video op på Instagram, men for at kunne konkurrere med Snapchat og Periscope vil Instagram i fremtiden tilbyde bedre, flere og sjovere muligheder for de levende billeder.

Deres første bud er Hyperlase, der laver time-lapse-videoer – hvor du for eksempel kan vise oplevelser fra et helt år på et minut. Det er kun begyndelsen.

Psst ... Følg Costume på Instagram, og kom helt tæt på vores hverdag på redaktionen

Facebook

Det mest succesfulde sociale medie er stadigvæk Facebook. Ud af klodens syv milliarder beboere har 1,44 milliarder en profil. Det er ikke det mest cool sted længere, men langt de fleste af os er der, og i de næste mange år vil Facebook stadigvæk være en del af vores liv, vurderer Morten Saxnæs.

De holder sig moderne ved hele tiden at opkøbe nye firmaer og satse på ny teknologi – for eksempel har virksomheden lige lanceret konceptet 360-graders video.

I fremtiden kan du på den måde se andres videoer eller lave din egen af for eksempel hotellet i Frankrig eller koncerten på Roskilde Festivalen, hvor du får hele oplevelsen af at være der selv.

Psst ... Følg Costume på Facebook, og gå aldrig glip de de bedste modenyheder og guides!

Youtube

Der sker meget på Youtube, der i år havde tiårs jubilæum. Videobloggere, vloggere, har længe været en stor ting i udlandet, men nu skabes der også Youtube-stjerner herhjemme: Almindelige mennesker, der laver deres egne personlige videoer og uploader dem.

“De laver videoer med enkle midler, og folk er vilde med det, fordi det er i øjenhøjde. Den yngre målgruppe gider ikke det polerede tv, de vil tættere på, og på Youtube kan de skrive til vedkommende og få svar.

De lægger makeup, laver mad, svarer på spørgsmål sammen med deres kæreste. Det er tåkrummende produceret, men det er fandeme ægte,” siger Morten Saxnæs, som fremhæver danske kanaler som Eiqu Miller og Julia Sofia TV som Youtube-succeser.

Et andet af Youtubes mål er i fremtiden at lave serier, som vi kender det fra HBO og Netflix. Velproducerede hitserier, som folk vil betale for, så der både er gratis og betalt indhold.

FÅ DE SENESTE NYHEDER DIREKTE I DIN INDBAKKE – TILMELD DIG COSTUMES NYHEDSBREV HER