Hov, har vi ikke set det før? Sådan lød reaktionen, da Hedi Slimane under den seneste modeuge i Paris sendte modellerne ned ad catwalken iført pailletkjoler, skræddersyede jakkesæt, lårkorte tylskørter og overdimensionerede skuldre, som til forveksling lignede tøjet fra hans tid hos Saint Laurent.
Problemet er bare – hvis du spørger modebranchen, der har befun- det sig i kollektivt chok siden showet i Paris – at Slimane ikke længere er hos Saint Laurent, men er ny chefdesigner for et helt andet fransk modehus, nemlig Celine. Og nej, vi har ikke glemt accenttegnet i Céline. For ud over at lave det populære mærkes logo om, har Slimane – endnu en gang, vel at mærke – også ændret husets populære navn og konsekvent forsøgt i både strategi og design at lægge så meget afstand til Celines historie som muligt. Og det har i den grad vakt frustration, for det er ikke et hvilket som helst brand, Hedi Slimane har overtaget, men et af 10’ernes mest feterede.