80'erne
Skulderpuder og aids-angst forskansede både mænd og kvinder i sportstrænede, firskårne og bredskuldrede silhuetter.
Chris Pedersen “I 80’erne sker der også det, at den der frie krop og frie seksualitet får en kæmpe og uafrystelig forskrækkelse, fordi aids pludselig bliver en sygdom, alle skal forholde sig til, og alle bliver helt afsindigt bange for. Det sunde, veltrænede og usårlige look kommer til at dominere modebilledet fuldstændigt. Uigennemtrængelige firkantede silhuetter gjort af skulderpuder og skarptskårne, trænede overkroppe. Det bliver især tydeligt i homomiljøet, hvor det at se kernesund, stærk og veltrænet ud bliver idealet og en form for magtsymbol.”
Lotte Freddie “Hetereoseksuelle var ikke så bange herhjemme. Der gik lidt tid, før det gik op for os, at faren også gjalt os. Gitte Lee, skuespilleren Christopher Lees kone, skrev til mig og fortalte om en ny sygdom i Hollywood, hvor homoseksuelle mænd, der arbejdede med mad, blev afskediget af frygt for smitte. Jeg foreslog, at vi skrev om det på Berlingske, men det blev afvist.”
Chris Pedersen “Det var selvfølgelig en angst, der var størst i homomiljøet, men den rev og flåede altså i en hel ungdomsgeneration, for sex var jo pludselig blevet dødsensfarligt. Jeg er ikke i tvivl om, at det prægede det årtis mode fundamentalt: Aids bliver en realitet og BUM, så er folk klædt på i bredskuldrede suits, træningstøj og pletfrie hvide sneakers. Alt bliver ultrakontrolleret igen. Den frie nøgenhed og frie seksualitet er pist forsvundet.”
Lotte Freddie “Når jeg ellers tænker på 80’ernes skulderpuder, tænker jeg på Melanie Griffith i Working Girl.”
Chris Pedersen “Ja, arketyperne på den professionelle kvinde prægede også moden dengang. 80’erne sender for alvor kvinder på arbejdsmarkedet som powerkvinder og moderne amazoner. Og den nøgenhed, der jo trods alt stadig er, får et andet udtryk: langbenende, stærke pragteksemplarer af kvinder, som fotografen Helmut Newton fotograferer. De er ikke decideret muskuløse, men sporty, trænede og sunde.”