Galleriejer: Sådan starter du en kunstsamling

Anne Aarsland, har haft en interesse for kunst siden, hun var barn. Nu kommer hun med et par gode råd til dig, der drømmer om at begynde på at samle på kunst.

Untitled-2
© Anna Aarsland

Om Anne Aarslands Galleri
“Jeg bruger mit hjem som et galleri - kunst og udstillinger integreres som en del af mit hjem. De fleste udstillinger ses i neutrale hvide rum, men hos mig er både sofa, bøger og andre private ting på en måde en del af udstillingen. Jeg tror, det giver en uhøjtidelig ramme omkring kunsten. For jeg viser mit hjem frem, og hvert enkelt værk er nøje udvalgt og håndplukket af mig. Det betyder også, at alle værker jeg udstiller, er værker, jeg selv ønsker i mit hjem. Det tror jeg også, der er mange af mine kunder, som finder en tryghed i. Det at finde kunst og nye kunstnere er både det sværeste og det sjoveste ved mit arbejde. Mit hjerte banker særligt for kunstnere på vej frem - måske de endda stadig er studerende på akademiet. Jeg elsker det stadie, hvor de stadig søger og eksperimenterer - derfor rummer mit galleri en del kunst fra nyere kunstnere.”

Hvis du skal give et par tips til, hvordan man begynder at samle på kunst, hvad skulle de så være?
“Begynde med at se på en masse kunst: gå på museer, gallerier og spørg løs. Få gerne nogle til at fortælle om det og vær åben overfor noget nyt. Måske kan du ikke lige se fidusen til at starte med. Find gerne en gallerist eller rådgiver, som du har tillid til og få dem til at præsentere dig for nogle kunstværker. Ofte er det også muligt at låne et værk med hjem. Det kan give en anden ro omkring beslutningen."

Hvordan ved man, om det, man køber, er en god investering?
“Det ved du aldrig. Du skal vælge et værk, fordi det taler til dig. MEN når det er sagt, må du selvfølgelig godt tjekke op på, hvad det er, du køber. Hvad har kunstneren i øvrigt lavet? Er det et ‘heldigt’ værk eller er det en kunstner, der vil noget generelt? Er der sammenhæng mellem pris og kunstnerens øvrige virke, dvs. udstillinger, uddannelse etc? Kunst kan være meget dyrt, så her skal der være en sammenhæng - har kunstneren udstillet på et museum, indgår kunstnerens værker i vigtige samlinger osv. Omvendt kan du sagtens investere i kunstnere, der endnu ikke har udstillet på museer, prisen skal bare matche det. Hvis værket har kostet 5.000 kr er det jo nok at du er glad for værket, men jeg vil stadig kigge efter, om det er en kunstner, der arbejder helhjertet og altså vil noget med sin kunst. Og hvem ved, måske er værket så en dag en hel del mere værd.”

Men vigtigste råd er nok: vær åben, modig og mærk efter.

Hvilke upcoming kunstnere skal man holde øje med lige nu?

Emil Krog er en ung sidsteårs studerende på kunstakademiet, der arbejder med en vild energi. Han arbejder med træ, som han skærer i, laver struktur, former og bearbejder som relieffer. Samtidig bemaler han dem, som var det et maleri i sig selv. Han blander på en måde genrer, men får det hele til at gå op i en højere enhed. Her er virkelig tale om en kunstner, der vil noget.

Jeanette Hillig er ganske vist ret etableret, men har de seneste par år virkelig ramt noget. Hendes værker er meget minimalistiske og på en måde sarte, men har alligevel en enorm power. Hun arbejder ofte i serier, hvor det tydeliggøres, hvad helt små forskelle har af betydning. Hun er æstetiker til det yderste, knivskarp, og jeg oplever en stor interesse for hende for tiden.

Hanna Amalie Nielsen en ung kunstner, der studerer på sidste år på Kunstakademiet - hun arbejder performativt, skaber scener og tablauer, der indgår i værkerne. Det betyder at hendes værker - ofte vævede eller keramik - er både en del af en fortælling, men også værker i sig selv. Det gør de enkelte værker så meget større. Hun er virkelig interessant.”

Hvad er dit bedste tip til, hvordan man kan indrette sig med kunst i sit hjem?
“Det vigtigste er, at kunsten er god i sig selv. Så passer den altid ind - eller måske mere, så tilføjer den til dit hjem. Hvis man har et godt værk, så hæng det op! Vær modig. Man skal ikke være så bange for at hænge kunsten op. Den behøver ikke hænge midt for og lige for. Op med det.”

Hvis du skulle vælge dine tre favoritkunstnere, hvem skulle det så være?
“Vilhelm Lundstrøm for sin unikke kombination af farve, komposition og især stemning. Yayoi Kusama, som jeg oplevede i Tokyo for nogle år siden, for et vildt og gennemført univers. Og Agnes Martin for den underspillede, næsten mediative stil, der alligevel står med en enorm power.”