Helena Christensen: “Vi skal trække det gode håndværk med ind i den nye tid”

Solbriller er ikke bare solbriller. Helena Christensen og Camilla Stærk har fundet frem til en særlig silhuet, som klæder alle, og vi har mødt med den danske designduo til en snak om stil, spild og svaler

1 / 5

Du har formentlig hørt, at du skal vælge solbriller ud fra din ansigtsform. Men tænk, hvis der fandtes en brillesilhuet, som passer til alle ansigter, store som små?

Det er netop, hvad Helena Christensen og Camilla Stærk har skabt i samarbejde med det australske solbrillemærke Pared Eyewear. Med udgangspunkt i deres danske arv har supermodellen og designeren udformet en klassisk silhuet, der en anelse oversized og dekoreret med diskrete gulddetaljer inspireret af svalen – et motiv, der altid fremgår i Helenas og Camillas designunivers.

Den danske powerduos solbriller blev lanceret hos smykkefællesskabet The Jewellery Room under Københavns modeuge. I den anledning var Helena Christensen og Camilla Stærk på besøg i Danmark, hvor vi mødte dem til en snak om solbriller, svaler, spild og samarbejde med sjæl.

2 / 5

Hvad er inspirationen bag jeres design?

“Et strejf af vintage kombineret med en nordisk, organisk form. Vi har ladet os inspirere af en svalesilhuet, som vi altid vender tilbage til, og som også fremgår på alle vores nye design, enten som vinge på brillesiden eller som hele fuglen foran.

Man leder altid efter det perfekte solbrillepar, så vi brugte rigtig lang tid på at lave en silhuet, som vi afprøvede på en masse forskellige ansigtstyper for at finde den model, der passede bedst til flest – og det er virkelig et spørgsmål om præcision. Man skulle ikke tro, at der kunne gå så lang tid med at designe et par solbriller.”

3 / 5

Hvorfor går svale-motivet igen i jeres design?

“Svaler er et symbol på vores danske arv og opvækst. Lyden af svalen og synet af svaler, der flyver lavt i flok, er noget, der står stærkt for os begge som barndomsminder. Det er noget, vi begge søger meget tilbage til, fordi vi begge har boet i udlandet i så mange år. Minderne om svaler styrker os; Det er et sted, vi begge søger hen og finder tryghed, som en lille, hemmelig rede.”

Hvilke følelser vækker svaler hos jer?

“Håb, frihed og følelsen af et skift. Eksempelvis, når det trækker op til regn, så kommer der en hel flok svaler flyvende.

Det handler også om, at vi begge er meget æstetiske. Som henholdvis fotograf og designer ser vi billeder og forme alle vegne. Vi er egentlig meget forskellige, men vi har fundet frem til et fælles motiv, som symboliserer alt det, vi begge bliver berørte af her i livet.”

4 / 5

Lad os hvile ved jeres forskellighed et øjeblik. Helena er mere farverig, mens Camilla er mere sort. Hvordan forende I jeres forskelligheder i samarbejdet?

“Hvis du har to bobler og sætter dem sammen, så er der et lille område i midten, hvor vi mødtes. Her startede samarbejdet og siden har vi bevæget os mere over i hinandens sfærer.

Med hensyn til det sorte og det farverige: Vi er begge meget tiltrukket af det mørke indeni, og det behøver ikke være deprimerende overhovedet, vi ser nærmere det smukke i det. Men hvor Helena er en farveeksplosion udenpå, kommer Camillas kærlighed til det mørke også til udtryk i hendes ydre.”

5 / 5

Nu bliver jeres briller lanceret på det danske marked. Hvordan går jeres design i spænd med danske kvinders stil?

“Jeg tror slet ikke, vi tænker så langt og så kommercielt. Vi har kreeret noget, vi begge føler for, og så håber vi bare, at andre kvinder vil synes om det, for vores design kommer inde fra hjertet.

Hvis man står med et produkt i hånden med en historie og en ærlighed bag, så kan man føle det. Man skal ikke sætte et produkt ud i verden, hvis der ikke er en mening med det, for der er sgu så meget spild og masseproduktion derude.

Hele udviklingen omkring, hvordan små butikker, designere og kunstnere bliver skubbet ud af tidens grådighed er meget deprimerende. Det er vigtigt at bibeholde det gode håndværk og prøve at få folk til at elske det igen.”

Jeres design lægger sig smukt i forlængelse af den vintagebølge, der er skyllet ind over Danmark såvel som resten af verden, hvor man igen begynder at sætte pris på det gode håndværk …

“Det er så vigtigt at respektere og bibeholde håndværket. Jeg (Helena, red.) gik Dolce & Gabbanas Couture-show i Milano, og det var en virkelig følelsesmæssig oplevelse at sidde sammen med de ældre damer, der syr direkte på din krop. De sad i skyggen af oliventræerne og syede store rober, det var så smukt. Det står i skarp kontrast til en eller anden fabrik i Kina. Det er så vigtigt, at vi trækker det gode håndværk med ind i den nye tid.”

Mere om Interview? Få Costumes nyhedsbrev