Henrik Bülow: ’Den gode stil lå ikke i mine kort’

Den prisvindende mode- og beautyfotograf Henrik Bülow er indbegrebet af skarp kreativitet, og hans signatur er tydelig i hvert eneste skud. Vi har talt med manden bag kameraet om smag, stil og inspiration

© 1664 Blanc

Kreativitet, kant og kunstnerisk øje. Henrik Bülow er en af Danmarks allerdygtigste mode- og beautyfotografer, og selv om han har været i gamet i adskillige årtier, så emmer hans billeder stadig af en stærk energi, og han er utrættelig i sin lyst til at lege med udtryk og jage det perfekte.

Henrik Bülow har gennem sin tid som fotograf skudt utallige forsider og modeserier for både danske og internationale magasiner, han har arbejdet med et hav af topmodeller, haft sin egen kunstudstilling, vundet priser for sit arbejde, og nu er han sammen med to andre kreative personligheder med i 1664 Blancs nyeste kampagne, Taste Makers. I den forbindelse har vi spurgt ham om, hvor han finder inspiration til sit arbejde, og hvordan han skaber kreativitet hver eneste dag.

Hvordan skabes god smag?

"Man kan jo være slave af den gode smag ved at følge populære trends. På den måde kan man nemt tillægge sig noget påtaget smag. Jeg kommer selv fra en baggrund med charterferier og nikotinfarvede værtshuse, så den gode stil lå ikke i mine kort. Jeg har efterfølgende søgt den gode smag gennem klassiske segmenter gennem tiden, for jeg synes, at god smag genereres gennem klassisk stil."

Hvor finder du inspiration til dit arbejde?

"Jeg får blandt andet inspiration til mit arbejde gennem tilstedeværelse af andre klassiske fotografer, for eksempel Penn Avedon, Alfred Stieglitz og David Bailey. Jeg bliver også inspireret af museumsbesøg, magasiner, og så er der forhåbentlig også en smule medfødt talent...".

Hvad kan det perfekte billede?

"Det perfekte billede er baseret på individuel smag, og det er svært at vurdere, hvad der er perfekt. Men måske kombinationen af en god idé, det rigtige team, det vil sige den rigtige stylist, der skaber den helt perfekte makeup og hår, en god assistent og den perfekte location."

1664blanc henrikbulow 2

© 1664 Blanc

Hvad var dine tanker om, at 1664 Blanc-kampagnen skulle være i sort/hvid?

"Jeg havde absolut ingen betænkningstid for at sige ja, da jeg hørte, at 1664 Blanc-kampagnen skulle skydes i sort/hvid. Jo mere organisk, jo bedre. Jeg elsker selv at skyde i sort/hvid."

Hvordan kom du til at arbejde med foto?

"Det var tilfældigt, at jeg kom til at arbejde med foto. Da jeg var yngre, havde jeg ikke de store ambitioner, andet end at sove længe, ryge fed og feste. Men fraværet af en god ven i min inderkreds, som var startet i fotograflære, fik mig til at indse, at der skulle gøres noget. Så efter en hurtig rundspørge i familien viste det sig, at min far kendte en pige, der var fotograf, Marianne Diers, som jeg så startede hos. Det var dog først flere år senere, jeg begyndte at tage mit fag alvorligt. Efter endt uddannelse som fagfotograf tog jeg til New York og arbejdede for Irving Penn (amerikansk anerkendt modefotograf, red.), og han åbnede min øjne. Først dér tog jeg det alvorligt."

© 1664 Blanc

Kronenbourg 1664 Blanc er den perfekte sommerøl. Den blev lanceret i Danmark i 2018, og den er brygget i stil med de belgiske hvedeøl, der på fransk kaldes blanc. 1664 Blanc har imidlertid sin helt egen profil med en mere sød og rund fylde. Øllet fremstår uklart og hvidgyldent med et friskt syrligt bid, en herlig duft af citrus og sødlig frugtighed.