© Kyoto

I en corona-tid: “Vi omlagde vores forretning til en webshop på bare 14 dage”

Butiksklenodiet på Vesterbro, Kyoto, har måtte tænke helt ud af boksen. Costume har talt med ejer, Kristian Ulriksen, om den svære tid som lokal butiksejer

“At gå fra en omsætning til ingen omsætning er et scenarie, ingen ønsker at stå i. Derfor måtte vi tænke ud af boksen for at skabe omsætning og dermed overlevelse.”

Hvad er status i jeres arbejdsliv og for Kyoto? “Lige nu er det hele vendt på hovedet. Ikke siden jeg åbnede butikken for snart 20 år siden, har jeg lagt så mange timer i min forretning. Forskellen på dengang og nu er størrelsen på Kyoto og de mange flere opgaver.”

Hvordan har Kyoto måttet omstille sig? “At gå fra en omsætning til ingen omsætning er et scenarie, ingen ønsker at stå i. Derfor måtte vi tænke ud af boksen for at skabe omsætning og dermed overlevelse.”

Hvilke nye tiltag har I søsat? “Vi havde ikke nogen webshop, og derfor var det oplagt at kaste sig over den opgave. Vi omlagde vores forretning til en webshop på bare 14 dage. Et andet tiltag, vi har foretaget, er at tilbyde kunder mulighed for at være i butikken alene eller sammen med én anden som en slags privat session.”

Hvordan ser hverdagen ud? “Pt. holder vi åbent mellem 12-15, da en del kunder har efterspurgt dette, men vi tager selvfølgelig alle de forbehold, vi bliver bedt om fra de officielle myndigheder. Vi har også brugt ekstra meget tid på vores sociale medier for så ofte, det nu er muligt at komme ud til forbrugerne og vores faste kunder og på den måde at gøre opmærksom på os selv. Tingene ændrer sig dog hele tiden, og vi prøver at ændre vores mønstre, så de stemmer overens med virkeligheden. Vii skal tænke ud af boksen i forhold til, hvordan vi får fat i kunder, når vi ikke kan have så mange i butikken.”

Hvilke positive ting tager I med jer? “Det positive er den enormt store opbakning, der har været fra mange af de faste kunder. Mange udtrykker begejstring for butikken, og det er jo dejligt at mærke. Det giver lidt ekstra mod på det hele i en svær tid.”

Hvad har krisen lært jer? “Krisen har lært os, at vi ikke skal tage noget for givet.”