I en corona-tid: “Vi omlagde vores forretning til en webshop på bare 14 dage”

Butiksklenodiet på Vesterbro, Kyoto, har måtte tænke helt ud af boksen. Costume har talt med ejer, Kristian Ulriksen, om den svære tid som lokal butiksejer

En del af womens wear. Kyoto sælger også tøj til herrer.

En del af womens wear. Kyoto sælger også tøj til herrer.

© Kyoto

På bare 14 dage måtte den københavnske butik Kyoto lægge forretningen om fra fysisk butik til webshop. For med corona-krisen kæmper tøjbutikkerne for at overleve. Vi har snakket med ejeren Kristian Ulriksen om de største bekymringer og udfordringer.

Lokale og faste kunder kommer jævnligt forbi butikken Kyoto på Istedgade i København for at få fingre i det nøje selekterede udvalg af sæsonens items fra mærker som Ganni, Acne Studios og Totême eller for at se butikkens berømte sneakers-udvalg – og få en snak med og vejledning fra personalet og en kop kaffe fra kaffemaskinen i hjørnet.

Eller det gjorde de. Inden coronakrisen.

Med den fulgte nemlig en butikskrise, og Kristian Ulriksen, der ejer Kyoto, har været nødt til at klare en digital omstilling på rekordtid. Der er både blevet åbnet webshop, lavet 1:1 kundeaftaler og tænkt i nye tiltag på Instagram.

Og det er en noget af en omvæltning i en butik, hvor man vægter relationen til kunden højt og gør noget ud af den oplevelse, som det er at besøge en fysisk butik.

Vi har taget en snak med Kristian Ulriksen om den svære tid.

“At gå fra en omsætning til ingen omsætning er et scenarie, ingen ønsker at stå i. Derfor måtte vi tænke ud af boksen for at skabe omsætning og dermed overlevelse.”

Hvad er status i jeres arbejdsliv og for Kyoto? “Lige nu er det hele vendt på hovedet. Ikke siden jeg åbnede butikken for snart 20 år siden, har jeg lagt så mange timer i min forretning. Forskellen på dengang og nu er størrelsen på Kyoto og de mange flere opgaver.”

Hvordan har Kyoto måttet omstille sig? “At gå fra en omsætning til ingen omsætning er et scenarie, ingen ønsker at stå i. Derfor måtte vi tænke ud af boksen for at skabe omsætning og dermed overlevelse.”

Hvilke nye tiltag har I søsat? “Vi havde ikke nogen webshop, og derfor var det oplagt at kaste sig over den opgave. Vi omlagde vores forretning til en webshop på bare 14 dage. Et andet tiltag, vi har foretaget, er at tilbyde kunder mulighed for at være i butikken alene eller sammen med én anden som en slags privat session.”

Hvordan ser hverdagen ud? “Pt. holder vi åbent mellem 12-15, da en del kunder har efterspurgt dette, men vi tager selvfølgelig alle de forbehold, vi bliver bedt om fra de officielle myndigheder. Vi har også brugt ekstra meget tid på vores sociale medier for så ofte, det nu er muligt at komme ud til forbrugerne og vores faste kunder og på den måde at gøre opmærksom på os selv. Tingene ændrer sig dog hele tiden, og vi prøver at ændre vores mønstre, så de stemmer overens med virkeligheden. Vii skal tænke ud af boksen i forhold til, hvordan vi får fat i kunder, når vi ikke kan have så mange i butikken.”

Hvilke positive ting tager I med jer? “Det positive er den enormt store opbakning, der har været fra mange af de faste kunder. Mange udtrykker begejstring for butikken, og det er jo dejligt at mærke. Det giver lidt ekstra mod på det hele i en svær tid.”

Hvad har krisen lært jer? “Krisen har lært os, at vi ikke skal tage noget for givet.”