MØ: “Det var et kæmpe nederlag at anerkende, at jeg ikke kan alt”

Selvkærlighed er vigtigt. Og i dét ligger også, at man skal omfavne de fejl og sårbarheder, man har, mener den danske musiker MØ. Derfor har hun nu indgået i et samarbejde med HUGO for at sætte fokus på, at det er en styrke at stå ved sig selv – og at man ikke behøver at leve op til andres forventninger til én.

HBME_110_2021_HUGO_Louder_MØ_19_sRGB1

HBME_110_2021_HUGO_Louder_MØ_19_sRGB1

© HUGO LOUDER X MØ

Artiklen er lavet i samarbejde med Hugo Boss.

Det var på en forårsdag tilbage i maj, at MØ – efter halvandet års tavshed på musikfronten – postede et Instagram-opslag om, at hendes nye single, Live to Survive, var sendt ud i æteren.

“Jeg håber, at I vil danse til den og føle jer empowered med al jeres sårbarhed, styrke, skønhed og fejl og huske, at livet er en konstant dans med op- og nedture,” skrev hun i opslaget, der fik flere end 400 af hendes fans fra nær og fjern til tasterne i ren begejstring over, at MØ – der også går under det borgerlige navn Karen Marie Aagaard Ørsted Andersen – endelig var vendt tilbage til musikscenen, efter der intet nyt var at høre fra den danske musiker i kølvandet på singlen On & On fra 2019.

“Det er en sang, der handler om at ruske op i sig selv efter en dårlig periode og et dårligt forhold til noget, som var usundt for én. Også om at finde sig selv igen og at finde en styrke i sit nederlag,” siger MØ over en Zoom-forbindelse i slutningen af juli.

Anledningen er, at hun netop har indgået i et samarbejde med HUGO, Hugo Louder – en kampagne, hvor det tyske brand samarbejder med unge musikere (foruden MØ blandt andre R&B-sangeren Rola og hiphop-artisten Rejjie Snow) om at sætte fokus på en række forskellige sociale og kulturelle emner – herunder lighed, diversitet, mentalt helbred og LGBTQ+-rettigheder.

“Da jeg startede ud, havde jeg helt sikkert en følelse af, at jeg ikke nødvendigvis levede op til den der klassiske, ensidige kvindetype, som man ofte så på daværende tidspunkt i musikbranchen”

Med kampagnen giver HUGO de forskellige kunstnere en platform på Hugoboss.com, hvor de kan sætte fokus på et emne, som er vigtigt for dem. Samtidig bliver de alle inviteret til at optræde med en af deres sange, der sætter fokus på det specifikke emne, i #HUGOlouder Box’en – en livesession, der efterfølgende kan høres af alle i #HUGOlouder-podcasten.

For MØ var emnet – og sangen, hun ville optræde med – let at vælge: Hun vil, med den nye single Live to Survive, gerne sætte fokus på selvkærlighed – og at man skal omfavne sin sårbarhed med al den kærlighed, man har i sig.

“Selvkærlighed er et vigtigt emne for mig. Gennem min karriere har jeg fundet ud af, at det her med at acceptere den, du er, og alle dine fejl, uden at skulle føle, at du skal være alt muligt andet, er utroligt vigtigt,” siger hun.

For MØ gjaldt det blandt andet, da hun tog sine første skridt ud i musikbranchen.

“Da jeg startede ud, havde jeg helt sikkert en følelse af, at jeg ikke nødvendigvis levede op til den der klassiske, ensidige kvindetype, som man ofte så på daværende tidspunkt i musikbranchen. Ikke at der på nogen måde er noget galt med klassisk femininitet – men i starten havde jeg virkelig en følelse af at skulle finde min egen vej til at være kvinde i musikbranchen, når det kom til mit æstetiske udtryk,” siger hun og fortæller, at det ikke nødvendigvis kom til udtryk gennem én konkret oplevelse, men at det mere var den fornemmelse, hun fik fra flere branchefolk omkring sig.

“Jeg blev måske rådgivet til at være på en eller anden måde, så for mig handlede det meget om at lære at hvile i mig selv – at have så meget eller så lidt makeup på, som jeg har lyst til, og at agere på scenen på lige præcis den måde, jeg har lyst til,” siger hun.

Og det er netop det, selvkærlighed handler om for MØ: At stå op for sig selv og de ting, hun tror på – blandt andet når det gælder hendes karriere.

“Jeg føler allermest kærlighed til mig selv, når jeg er ærlig – både overfor mig selv og andre. At jeg tør holde fast i at gøre det, jeg synes er fedt, uden at bekymre mig for meget omkring: ‘Åh nej, tager jeg nu den rigtige beslutning?’ og ‘Hvad synes folk mon om det?’ Jeg er så heldig, at jeg har en stor virksomhed, og der er ofte rigtig mange ting, jeg skal tage stilling til: Hvordan skal min vokal lyde, hvordan skal min styling være, hvad skal jeg gøre på de sociale medier?” siger hun.
Med det følger dog også, at man skal omfavne de eventuelle fejl, der kan være en konsekvens af at følge sin mavefornemmelse – for nogle gange kan man tage fejl, selv med noget, der i øjeblikket kan føles som det allermest rigtige.

“Jeg har fundet ud af, at det bedste, jeg kan gøre, er at stole på min mavefornemmelse: Jeg vil hellere fejle med en beslutning, jeg selv har taget, end med noget, andre har presset mig til at gøre,” siger hun.

“I dag har jeg fundet en styrke i at anerkende, at jeg ikke kan gøre alt”

Det – at undvige presset – er lettere sagt end gjort. Det ved MØ godt. Hun har selv mærket, hvor svært det kan være at sige nej. Især når man er ung og netop trådt ind i en branche, som man gerne vil gøre det bedst mulige indtryk på. Derfor tog det hende også lang tid at indse, at hun er nødt til at vælge de opgaver, hun tager på sig, med omhu, i stedet for at prøve at nå alt.

“Jeg har altid haft en kæmpe ja-hat på og været sådan: ‘Let’s go!’ Det har været en stor ting for mig at lære at sige nej – nej, jeg kan ikke tage flere opgaver og mere pres på mine skuldre, end jeg allerede har. Især fordi jeg føler mig utroligt heldig: Jeg har jo fået mit drømmejob, så når der kommer muligheder ind ad døren, føler jeg også, at jeg skal tage imod dem,” siger MØ.

“Det var et kæmpe nederlag at anerkende, at jeg ikke kan alt. Men i dag har jeg fundet en styrke i at anerkende, at jeg ikke kan gøre alt: Jeg vælger mig selv frem for at please andre, og det føles virkelig fedt,” siger hun.

Lyt til #HUGOlouder-podcasten med MØ her.

HUGOs AW21-kollektion vil være tilgængelig online og i HUGOs butikker i Magasin og Illum.