Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

TrineSondergaard_Strude_17 © Trine Søndergaard, Strude #17, 2007-2010, courtesy the artist and Martin Asbæk Gallery

Mød Baum und Pferdgartens overraskende inspirationskilde

Coronasituationen har gjort, at danske Baum und Pferdgarten har måtte lede efter inspiration herhjemme frem ude i den store verden. Det har resulteret i et overraskende gensyn med gamle danske folkedragter. Mød kunstneren, der har inspireret det danske brand til at dykke ned i den danske kulturhistorie.

I et special-afsnit af Costume Podcast har vært Olivia Nepper Winther besøg af den ene af Baum und Pferdgartens to designere, Rikke Baumgarten. Her fortæller hun, hvordan inspirationen til Baum und Pferdgartens Pre-fall 2021-kollektion er fundet i vores egen danske kulturhistorie, nærmere bestemt kunstner Trine Søndergaards fotografier af den fanøske folkedragt. Kollektionen er endnu ikke offentliggjort, men med den teaser er vi meget spændte på at se, hvad de garvede designere denne gang har fundet på.

Costume har snakket med fotokunstner Trine Søndergaard om hendes inspiration, og hvorfor nationaldragter i virkeligheden er så vigtige at videreformidle.

Vil du kort præsentere projektet “Strude”?
“Projektet, som jeg har lavet over en årrække fra 2007 til 2010, portrætterer kvinder i alle aldre; børn, unge, voksne og ældre kvinder fra Fanø, som bærer den fanøske folkedragt. Jeg har særligt været interesseret i Struden, der er navnet på den ansigtsbeklædning eller maskering, kvinder på Fanø bar som en del af den beskyttende arbejdsdragt mod vejr og vind. Jeg så oprindeligt dragten udstillet på et lokalt museum på Fanø på en ferie, og det kom faktisk bag på mig, at den her beklædning er en del af min egen kulturhistorie. I dag bruges dragten stadig under Fanøs fejringer Sønderhodag og Fannikerdag. Så den bliver en reference mellem nutid og det, der var engang."

Hvordan er du praktisk gået til værks?
“Billederne er taget over flere år, hvor jeg har besøgt øen på Fanniker- og Sønderhodagen, og her har jeg simpelthen fået lov til at fotografere nogle af dem, der bærer dragterne. På mange måder er det et dokumentarisk projekt, da billederne tager udgangspunkt i virkeligheden. Det er autentiske mennesker, der gør det, de gør. Jeg har kun instrueret dem i enkelte ting, som blikretning og måden de sidder på, og så har jeg højest rettet lidt på Struden.”

Hvilke reaktioner har du fået på serien?
“I starten var mange overraskede over, at fotografierne var taget i Danmark. Folk troede, jeg havde taget dem i et arabisk land, fordi de ikke associerer dragterne med dansk kultur. Billederne fik meget opmærksomhed, fordi de taler sig ind i hele debatten om, hvorvidt det er okay, at arabiske kvinder tildækker sig, og så viste mine fotografier pludselig, at tildækning også er en del af vores egen kulturhistorie. På den måde blev billederne nærmest en visuel kommentar til de muslimske referencer uden at være politiske. Det er sjovt, for i den her coronatid har billederne også været oppe, fordi man i kunst altid læser sin egen historie og situation ind.”

“Alle de ting, som også er til stede i moden i dag, hvor vi kommunikerer gennem vores påklædning, er også til stede i de her dragter. Det er de skjulte historier om kvindernes stand, alder og position, der særligt har interesseret mig.”

Baum- und Pferdgartens designere Helle Hestehave og Rikke Baumgarten har ladet sig inspirere af dine fotografier. Hvad tænker du om det?
“Jeg har en interesse for, hvordan vi skaber billeder uden på os selv af, hvem vi er inden i os selv. Og det kan man sige, at moden til dels er et forsøg på. Alle de ting, som også er til stede i moden i dag, hvor vi kommunikerer gennem vores påklædning, er også til stede i de her dragter. Det er de skjulte historier om kvindernes stand, alder og position, der særligt har interesseret mig. Så jeg synes, det er dejligt, at designerne har ladet sig inspirere af mine fotografier og kigget mod den danske kulturarv og historie frem for udelukkende at kigge ud i verdenen.”

Du kan læse mere om Trines kunst på hjemmesiden trinesondergaard.com, hvor du også finder hendes nyudgivne værksamling, der indeholder en række af hendes værker heriblandt udvalgte Strude-værker.

SofieAmailieKlougart_TrineSøndergaard_1 © Sofie Amalie Klougart

Fotografikunstner Trine Søndergaard

Mere om Interview? Få Costumes nyhedsbrev