"Mugler har hyldet diversitet, længe før det blev moderne”

Den svenske modegigant H&M er klar med et nyt designsamarbejde med et internationalt modehus: Franske Mugler har skabt en ultra cool, sexet og inkluderende kollektion – helt i tråd med netop afdøde chefdesigner Thierry Muglers ånd; at Mugler hylder alle typer af skønhed.

mugler_hm_interview_costumedk_teaser
© Mugler H&M

Arkitektoniske linjer, referencer til 80’erne og 90’ernes ikoner og plads til absolut alle. H&M og modehuset Mugler skaber forårets mest unikke kollektion. Under samarbejdet gik grundlæggeren, Thierry Mugler, ulykkeligvis bort – men hans ånd lever videre i den nyeste kollektion med H&M, som er skabt af Muglers kreative direktør Casey Cadwallader og H&M’s kreative direktør Ann-Sofie Johansson.

Kollektionen lanceres i en imponerende kampagne med nogle af verdens største topmodeller såsom hollandske Imaan Hammam, tyske Anna Ewers, italienske Mariacarla Boscono – og dronningen over dem alle, amerikanske Jerry Hall, som var ansigt i Muglers ikoniske kampagne for signatur-duften, ”Angel”. Duften blev lanceret i 1992 og er siden blevet en af de ti bedst sælgende dufte i verden. Bemærk Halls øreringe, som er en del af kollektionen – og et nik til parfumens flakon.

CASEY CADWALLADER – Kreativ Direktør i Mugler siden 2018

“Jeg oplever, at der er en række fælles værdier mellem H&M og Mugler. Mugler har altid gjort en dyd ud af at invitere folk ind, og det er det, vi gør her. Som kreativ proces har det både været spændende, sjovt og lærerigt. Det er fantastisk, at vi kan tilbyde Muglers design til så fordelagtige priser. Jeg håber sådan, at det bliver til samleobjekter, samtidig med at jeg ser frem til at se dem på gaden, på dansegulvet eller online. For mig handler tøj om en konstant samtale med kroppen – tøj bør aldrig begrænse eller diktere kroppen. Kroppen er udgangspunktet for meget af det, vi gør – vi ønsker, at alle, der bærer vores tøj, skal føle sig stærke, empowered og modige. Jeg nyder at lege med kroppens linjer."

"Kollektionen er arkitektonisk, men stadig legesyg. Jeg finder alle kropstyper inspirerende, og Thierry Mugler har altid promoveret en bred vifte af kroppe, former og skønhedstyper på catwalken – fra fantastiske non-binære figurer til dragikoner til kurvede supermodeller – og vi har bevaret det etos i dag. Jeg ser mine design som en hyldest af kroppen i al dens diversitet og skønhed. I denne kollektion ville jeg gerne bevare balancen, mangfoldigheden og kompleksiteten. Der, hvor kollektionen adskiller sig fra det klassiske Mugler, er, at vi har brugt mere farve end normalt – for at afspejle det faktum, at vi ønskede, at det skulle føles legende.”

ANN-SOFIE JOHANSSON – Kreativ Direktør i H&M

“Et samarbejde med Mugler har været på vores ønskeliste i et godt stykke tid, og det føltes helt rigtigt lige nu. Vi har været utroligt fascinerede af den store, globale begejstring for 80’er- og 90’er-ikoner og den måde, vi finder inspiration fra fortiden på. Husets grundlægger, Thierry Mugler, er åbenlyst en stor del af det. Hans design var flamboyant, og han satte agendaen, præcis som Casey Cadwallader (nuværende kreativ direktør for Mugler, red.) gør det nu. Casey har en enorm respekt for huset og for alt det, som hr. Mugler stod for: inklusivitet, kønsfluiditet, empowerment, kropspositivitet og sexethed. Han har fået unge mennesker til at forgude både sin vision for huset og husets historie – hvilket er fantastisk at opnå."