Opdaget på Instagram: Fra 22 likes til Nørgaard på Strøget
Fra sin lille lejlighed på Nørrebro laver Sofie Sol kjoler, som alle kan tage over hovedet. Et billede på Instagram kickstartede hendes karriere som designer
AfSofie Sol lagde et par billeder på Instagram fra en ferie i New York, hvor hun havde forskellige kjoler, hun selv havde syet, på. Det første billede fik 22 likes.
Da hun kom hjem, tikkede en besked ind fra Nørgaard På Strøget. De havde set billederne og ville gerne forhandle hendes kjoler.

Du blev opdaget gennem Instagram? Hvordan skete det? “Jeg havde syet ti kjoler over det samme mønster i forskellige stoffer, som jeg pakkede til en ferie i New York sammen med en masse strømper og nogle sko. Derovre begyndte jeg for sjov at lægge nogle af dem på Instagram. Den første fik 22 likes. Da jeg kom hjem, fik jeg en direkte besked fra Nørgaard På Strøget, om jeg ville komme til møde. Jeg var blevet spottet på Instagram af Sidsel Alling, der er head of communications hos Mads Nørgaard.”
Hvad har det betydet for din karriere? “Lige nu: alt! Det er en blåstempling af mig som ny designer, og det har givet en kæmpe eksponering og skubbet mig fremad i en fart, jeg ikke havde forestillet mig. Jeg havde ikke set mig selv som selvstændig, fordi man ofte hører, hvor svær modebranchen er at få succes i.”
Og pludselig gik det stærkt? “Der gik seks uger, fra jeg landede aftalen, til den første sending var i butikken. Jeg skulle pludselig tage stilling til, hvad mit brand skulle hedde, og hvordan mit logo skulle se ud. Jeg var glad og stolt, da jeg kom derind og så de første kjoler på bøjler. De havde ryddet hele bagvæggen, hvor Acne Studios og Comme des Garçons plejer at hænge. Nu var jeg pludselig i det fine selskab.”
Hvad er det, dine kjoler kan? “Jeg havde lyst til at udvikle en kjole, der er brugervenlig, og som alle kan tage over hovedet, uanset om de er store eller små, unge eller gamle. Den er oversize og lidt skjorteagtig, så selvom en kjole regnes for noget feminint, giver den dig lov til at være dig selv.”
Hvordan arbejder du? “Jeg sidder i min lille lejlighed på Nørrebro og syr alting selv på en gammel Bernina, som jeg købte brugt for 1.500 kroner gennem pedellen på min skole.”
Hvad betyder de sociale medier for dig? “Instagram giver mig en total frihed til at kommunikere visuelt, hvordan jeg gerne vil have mit brand til at fremstå, og jeg kan skabe nogle mikrouniverser i den måde, jeg præsenterer tøjet på – for eksempel ved at ringe rundt til nogle veninder, som bliver fotograferet i kjolerne foran en container-lastbil. Mediet udvisker også nogle geografiske grænser, som gør det muligt at komme tæt på forskellige mennesker, man ellers ikke ville have mødt. Jeg har faktisk fået henvendelser fra følgere i Asien og Australien, som gerne vil være en del af produktionen af mit tøj, men jeg vil ikke kunne se mig selv i øjnene, hvis jeg sendte produktionen ud af landet. Så er det ikke ‘mit’ mere.”
Hvad er det sjoveste, du har oplevet via Instagram? “Jeg er beæret over, at TV-værterne Cecilie Lassen og Sofie Linde begge har brugt mine kjoler. Det er morsomt at se, hvor mange der bagefter skriver det til mig i kommentarer, og det viser også, hvor stærkt mediet er, når man får sådan en opbakning.”