Sitre interview til Costume
© Oscar Meyer

Sitre: “Vi vil hjælpe alle til at føle sig sexede”

I Costume 2, der er på gaden nu, har vi fokus på krop og seksualitet. Det har sex wellness-brandet Sitre også. Ifølge stifterne, Julie Herskin og Cecilie Hjelmager, forholder produkter til sex sig ikke til nutidens behov og ender derfor med at ødelægge oplevelsen. Derfor vil Sitre med deres produkter understøtte det mentale og fysiske af sexoplevelsen og samtidig fortælle ærlige, inkluderende historier om sex. Mød dem her.

Hvad er Sitre?
Julie: “Sitre er skandinaviske sex wellness-produkter skabt til at pleje både den fysiske og den mentale sexoplevelse. Sex foregår nemlig lige så meget i hovedet som i kroppen – derfor er det på tide, at vi skaber en mere ærlig, inkluderende og mindful tilgang til sex ved at betragte det som wellness. Altså som noget, vi gør for at være gode ved os selv. Sex er jo i lige så høj grad wellness, som når du søndag aften giver dig selv en ansigtsmaske, tænder et lækkert duftlys eller tager et langt karbad. Det er ikke kun et fysisk drive, der skal opfyldes med problemløsende produkter.”

Hvordan opstod idéen til Sitre?
Cecilie: “Julie og jeg mødte hinanden i London, hvor jeg boede i fem år. Livet i London var et liv i overhalingsbanen, og jeg var ikke god til at passe mit mentale velvære. Da jeg kom hjem, blev jeg derfor nysgerrig på wellness-verdenen, og det var der, det gik op for mig, at wellness handler lige så meget om det mentale som det fysiske – og at én ting, der er rigtigt godt for både din mentale og din fysiske wellness, er sex. Men hvor der er sket en masse inden for begrebet wellness generelt, er der ikke sket noget inden for sex-wellness. Vi følte, at markedet havde brug for en opdatering.”

Julie: “Der er for eksempel meget tabu tillagt glidecremen, blandt andet på grund af det stigma, der er om vaginal tørhed. Bare man siger det, kigger folk nærmest ned i jorden. Det, synes vi, er ærgerligt, for det er faktisk ret normalt – en undersøgelse foretaget af Projekt Sexus viser, at 50 procent af kvinder i overgangsalderen oplever det, mens en undersøgelse fra BMC Pregnancy and Childbirth viste, at 43 procent af gravide kvinder oplever tørhed, op til seks måneder efter de har født. Derudover kan for eksempel p-piller og hormonbehandling også medføre tørhed. Alligevel er der få, der tør tale om det, og derfor bliver der heller ikke stillet krav til de produkter, vi bruger. Så vi undersøgte markedet og fandt ud af, at der er to typer af produkter, som bygger på hver deres stereotype fortælling: Den ene er den vulgære, hvor man skal være naughty og dirty for at være sexet og dermed skaber et billede af sex, som meget få kan relatere til. Den anden gruppe produkter ligner noget fra pharma-verdenen, og det giver udfordringer, da produktet derfor kun forbindes med et problem. I stedet bør vi opfordre folk til at bruge glidecreme ved at gøre det sexet og lækkert.”

Sitre
© Petra Kleis

Julie: “Samtidig er der i mange af produkterne på markedet ingredienser, som slet ikke burde komme i nærheden af din krop. De seneste par år er der blevet snakket meget om ingredienser i forbindelse med skønhedsprodukter og hudpleje, men der er få, der snakker om det, når det gælder intim velvære, hvor ingredienserne er endnu vigtigere. Rigtigt mange produkter er desværre fyldt med glycerin, parabener og parfume, som man skal passe på med. Derfor har vi lavet en allergivenlig gel med økologisk aloe vera, som er uden parfume, glycerin og parabener og er vegansk og produceret i Danmark.”

Hvorfor skal der være mere fokus på sex som wellness?
Cecilie: “Meget inden for beauty og wellness går i en mere holistisk retning, og vi begynder at se meget mere ægte billeder af folk, der tør stå frem med den krop og hud, de har. Det giver ikke mening for os, at vi ikke er nået derhen med sex endnu.”

Julie: “Ja, for der er så mange gode egenskaber ved sex – det er godt for blodtrykket og for hjertet, det sænker stress og giver selvtillid. Og vi ved, at danskerne har lyst til sex, for ifølge Projekt Sexus har 92 procent af danskerne seksuelle behov. Men det er kun under halvdelen, der føler, at de får deres behov opfyldt. Det er jo problematisk, og det hjælper ikke, at de produkter, der er på markedet i dag, ender med at skabe barrierer.”

© Sitre

Så sexindustrien er langt bagud, når det gælder den udvikling?
Julie: “Helt klart. I vores indledende research spurgte vi i en undersøgelse, hvordan folk følte, når de brugte produkter under sex. Størstedelen svarede, at de blev tændt af af de produkter, de havde til rådighed – altså forhindrer produktet den gode, intime oplevelse, sex bør være. Man gør jo meget for at komme i den rette stemning, så det er grotesk, at du når et sted i akten, hvor du skal bruge glidecreme, og det så har den modsatte effekt af at bidrage positivt.”

Cecilie: “Vi bliver nødt til at skabe en mere lækker oplevelse af sex gennem de produkter, vi bruger. Ligesom når du går ud og køber en håndsæbe fra Aesop, hvor designet også betyder noget, selvom det bare er sæbe.”

Sitre
© Petra Kleis
"Vi vil gerne fortælle ægte historier om sex, som omfavner alle seksualiteter, køn, kroppe, farver og aldre."

Hvad betyder designet da for oplevelsen?
Julie: “Vores mål er at skabe produkter, som du ikke er bange for at have stående på natbordet på lige fod med dit Diptyque-lys. Derfor kalder vi også vores glidecreme for gel. Der er så mange negative associationer forbundet med ordet glidecreme, at vi hellere vil skabe et produkt med en neutral betegnelse. Så vi håber, vi er kommet på et design, der kan være med til at gøre en forskel.”

Hvad vil I ellers bidrage til med Sitre?
Cecilie: “Vi vil gerne bidrage til, at alle føler sig sexede og godt tilpas. Og så vil vi gerne fortælle ægte historier om sex, som omfavner alle seksualiteter, køn, kroppe, farver og aldre.”

Julie: “Ja, for der er jo ikke kun tabuer om kvindekroppen, men om alle køn og seksualiteter. Derfor er det vigtigt for os, at vi hjælper alle på vej til at føle sig sexede. Da vi skulle lave moodboard til vores image-kampagne, var det svært at finde intime og seksuelle billeder af mænd, som ikke var pornoficerede, så det er også afgørende for os ikke at skabe et stereotypt billede af mænd – som vores model Andree sagde: Der skal ikke kun være plads til, at The Marlborough Man er sexet, men at alle er.“

Hvordan vil I ændre på det billede?
Cecilie: “Det håber vi på at gøre ved at skabe et community, hvor der er plads til at snakke om sex og intimitet på en måde, der føles ægte og lækker. Vi har arbejdet tæt sammen med fotograf Petra Kleis om vores billeder, der alle er uden retouchering og er meget ærlige. Samtidig udgiver vi artikler på vores site, som også skal hjælpe med at opdatere vores billede af sex. Her snakker vi blandt andet om alt fra den mentale og fysiske sexoplevelse, til hvordan man håndterer intimitet efter at have født.”

Hvilke produkter kan vi forvente af Sitre i fremtiden?
Cecilie: “Lige nu fokuserer vi på produkter, som mange bruger under sex, men som føles som en afbrydelse fremfor en sexet tilføjelse, og der er derfor en række produkter undervejs, som vi dog ikke vil løfte sløret for endnu. Men på vores hjemmeside er der mulighed for at skrive direkte til os med konkrete ønsker og idéer til noget, man savner. Vi vil gerne skabe et community, hvor alt er baseret på folks behov.”

Læs mere om Sitre på Feelsitre.com.