Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Stine Goya AW2010

Amerikansk magasin hylder dansk mode i New York

Det amerikanske magasin Vman fejrer skandinavisk mode med et stort anlagt modeshow i New York

Hvis den internationale modebranche på nogen måde skulle være i tvivl om potentialet i dansk og skandinavisk mode, bliver tvivlen formentlig snart gjort til skamme.

Det amerikanske modemagasin Vman, som er et søstermagasin til V Magazine, har nemlig besluttet at dedikere hele sit sommernummer til skandinavisk mode.

Den skandinaviske specialudgave præsenteres ved et stort launch party i New York den 24. og 25. maj. De mange events bliver afsluttet med et stort modeshow på designhotellet Hudson Hotel 25. maj, hvor gæsterne blandt andet vil tælle Marc Jacobs, Lady Gaga og en lang række stjernefotografer og modeller.

De danske designere på catwalken er blandt andre Stine Goya, Henrik Vibskov, Bruuns Bazaar, Hummel, Day Birger et Mikkelsen og Vilsbøl de Arce.

Personlighed of individualitet er nøgleordene i showet.

“Modellerne til showet bliver castet efter deres personlighed og individuelle udtryk i højere grad end efter deres mål. Ønsket er at skabe en overraskende illusion, hvor de samme sæt tøj bliver vist på flere typer for at vise, hvorledes skønhed har mange ansigter, og at stil handler om personlighed frem for én størrelse og ét udtryk,” siger Stephen Gan, der er chefredaktør for Vman og søstermagasinerne V Magazine og Visionaire.

Direktør i Danish Fashion Institute synes, at netop dette fokus er perfekt til dansk mode.

"Vi producerer generelt, hvad man kunne kalde demokratisk mode forstået som mode, der passer rigtig godt til rigtig mange mænd og kvinder - og som både i pris og design er tilgængeligt for mange. Hertil kommer, at dansk tøj er af høj kvalitet, og at man får rigtig meget original design for pengene," siger hun.

Det bliver i øvrigt det anerkendte pr-bureau KCD, som har markedsført blandt andre Marc Jacobs og Gucci, som er hyret til at skabe opmærksomhed til de danske designere.