Costume til modeuge i Milano
Costumes chefredaktør og nyhedsredaktør rapporterer fra shows og events i fashion-byen Milano
AfONSDAG 21. SEPTEMBER
Costumes chefredaktør, Rikke Agnete Dam, og nyhedsredaktør, Marie Vidø, er netop ankommet til modeuge i Milano. Dagens første show er et af modeugens største og mest hypede: Gucci. I Milano er modeugegæsternes stil ofte mere klassisk end til de andre modeuger - her stilfuld gæst i hvid skjortebluse, sorte shorts og sko fra Céline.

Den hvide silke-skjortebluse er et af modeugens mest udbredte items denne sæson i Milano. Her tilsat vide mørkeblå bukser, røde læber og skrabet hår for et ultra-klassisk og smukt look.

Og så til det, modeugen egentlig handler om: Showet. Gucci viste en glamourøs og sexet kollektion - inspireret af 1920'erne med lave taljer, lange frynser og all that jazz-glam. Der manglede stort set kun et cigaretrør. Der var sort fed silke, dybe, dybe udskæringer, både foran og på ryggen på kjoler, der smyger sig til kroppen og i lag på lag transparente materialer.

Der var masser af kjoler hos Gucci, masser sort - foråret og sommerens farve er dog grøn ifølge Guccis chefdesigner, Frida Giannini. Korte grønne jakker og grønt mønster på sort baggrund.

Showets bedste looks var de klædelige sort-hvide kjoler, der faldt smukt om kroppen. Tilsat strappy sandaler og masser af sort om øjnene.

Showet sluttede af med masser af knælange aftenkjoler med guldglimmer, lange metallic frynser og pailetter.

Næste show på Costume-programmet var det forholdsvist nye italienske mærke No. 21. Her en seater i feminin lys skjorte og vide stumpebukser - i den sorte mappe står der, hvor alle gæster skal sidde.

Yndig blond model i sorte skinny jeans og skjorte snakkede med de ventende modeugegæster inden showstart hos No. 21.

Alessandro Dell’Acqua står bag No. 21, og det var hans fjerde kollektion, der blev vist frem på catwalken onsdag. Den var inspireret af Milanos kvinder i 1960’erne og var fyldt med klassiske og feminine items som pencilskrits og blå skjorter tilsat mange iøjenfaldende og glimtende detaljer - for eksempel på kraver og sko. Der var også feminine blonder, sexede aftenkjoler og pyjamaslignende tvedelte sæt.

Det klassiske hos No. 21 blev brudt af bling - for eksempel på et par stiletter med funklende fiskeskæl i sølv.

Klassisk beige sweater tilsat knap så klassiske oversized pailletter på shorts og krave. No. 21 fås hos Nué i København.

Så pæn kan man se ud, når man er på arbejde og på vej fra et show til et andet: model i sorte blonder og krave efter No. 21.

Guccis Frida Giannini inviterede til cocktails og champagne i Guccis flagshipstore på Via Montenapoleone, der netop er blevet redesignet. Umuligt at få hele butikkens omfang med på ét billede, men den er imponerende stor - nærmest som et Gucci-stormagasin med afdelinger. I underetagen findes blandt andet hele Guccis skokollektion - også modehusets showsko.

Denne sæsons luksuriøse accessories: hatte, pelse, sko og clutches, der er i smukke nuancer som brændt orange, mørk lilla og dyb grøn.

Gucci er om nogen et modehus, der har tradition for at arbejde med læder, og det blev der sat fokus på i butikken. Her bliver det demonstreret, hvordan Guccis tasker bliver lavet.

I Gucci-butikken findes en hel kollektion af kjoler, der ikke har været med på show, men er lavet med henblik på husets mange celebrity-kunder: Gulvlange, med broderier og markante udskæringer.

TORSDAG 22. SEPTEMBER
Dagens første show. Costumes chefredaktør, Rikke Agnete Dam, til Max Mara, i bukser fra Vanessa Bruno og skjortebluse fra Alexander Wang.

Max Mara viste en kollektion, hvor modehusets signaturfarve, beige, var i fokus. Enten med helt beige i beige-looks eller mikset med kollektionens mest markante farve, nemlig turkis.
