Diesel pre SS12**DENIM I JERSEY**
Sexet. Fri. Modig. Det er de tre ord, Diesel-teamet tænker på, når de designer til deres nye profil. Designteamet har lavet moodboards, der viser retningen, og på hovedkontoret i New York er der omkring en sofa indrettet et miljø og et stort baggrundsbillede, der viser, hvem hun er i sit hjem: En stak bøger, en vase fra et loppemarked, blomster. Skødesløst, stilbevidst.
“Hun er en sexy girl, der ved, hvad der er oppe i tiden, har styr på tingene og har et stort drive og er modig,” siger Renzo Rosso.
Ikke modig på ‘jeg springer ud fra en bjergtop’-måden, men på den måde, at hun ikke ønsker at blive placeret i en bestemt kasse, men vil have friheden til at være sig selv.
“Vi vil lave tøj, som har Diesels feminine dna. I praksis betyder det færre produkter i kollektionerne og butikkerne og mere fokus på den rigtige dna, stilen og brandet.”
Renzo Rosso er godt klar over, at det også kan betyde, at der ryger færre sager over disken - blandt andet fordi den ændrede kvalitet betyder, at priserne stiger:
“Man kan sige, at hvor vi før solgte 1.000 styk, sælger vi nu 900.”
Men han tør godt.
“Vi har lige præsenteret vores kollektion på modemessen Bread & Butter, og indkøberne kunne lide det. Og forbrugeren kan lide det. Måske fordi det er nemmere at opgradere de nye Diesel-produkter - mikse det med en jakke fra et andet brand, de rigtige sko, solbriller.”
Diesel Black Gold-showet starter snart. Renzo Rosso tager sig alligevel tid til at vise kollektionen frem og den nye opfindelse: jeans og denimjakker i jersey. Ligner denim på en prik, men kommer man tæt på, er det blødt som joggingtøj.
“Det kan være, at vi med den opfindelse selv slår denim ihjel,” griner han.
Og på spørgsmålet, om han efter 30 år nogensinde bliver træt af Diesel, svarer han:
“Ha, ha, aldrig. Hver gang, jeg tror, at jeg er træt af det, og at nu kan jeg da ikke finde på mere, kommer jeg hjem fra en rejse eller et marked og har masser af nye ideer. Jeg er Diesel.”