Her er det mest populære modebrand lige nu
Luksus eller highstreet? Se, hvilket mærke der løber med titlen som årets absolut mest populære
AfHvert år offentliggør modesøgemaskinen Lyst en liste over årets mest populære mærker, tendenser og produkter.
Listen er baseret på over 80 millioner søgninger og køb fra 120 forskellige lande, og 2019's mest populære mærke kommer næppe bag på nogen.
Herunder kan du se en top 10 over årets mest populære modebrands.

10. Burberry
Det traditionsrige modehus fik ny kreativ direktør, da Christopher Bailey forlod Burberry sidste år.
Burberry har markeret sig med limited edition-kollektioner, som kunne shoppes eksklusivt på Instagram og den kinesiske app WeChat. Kollektionerne blev udsolgt på få timer, og deres popularitet har sikret Burberry en 10. plads på Lysts liste.

9. Valentino
Takket være Gwyneth Paltrow fik Valentino travlt med at imødekomme kundernes mange bestillinger i slutningen af 2019. Skuespillerinden bar nemlig en Valentino-kjole til sit bryllup i september, hvilket inspirerede vordende brude over hele verden.

8. Vetements
Vetements har bibeholdt hypen igennem adskillige år og det eksklusive modebrand er efterhånden fast inventar på Lysts liste.
Vetements oplevede en stigende popularitet på de sociale medier, efter skuespillerinden Tilda Swinton bar en rød kjole fra mærket ved den spanske Stiges Film Festival i oktober.

7. Stone Island
Stone Island har kæmpet sig tilbage på listen. Ifølge Lyst er søgninger efter Stone Island steget med 122 procent i løbet af de seneste tre måneder, og mærket er desuden blevet nævnt over 327.000 gange på de sociale medier.

6. Versace
Versace kom tilbage i rampelyset sidste år, efter modehuset blev opkøbt af Michael Kors for cirka 14 milliarder kroner. Kors har en klar vision fra mærket, hvis omsætning skal stige gennem et optimeret udvalg af sko og tilbehør, og desuden vil de åbne yderligere 100 Versace-butikker på verdensplan.

5. Fendi
Fendi har været her, der og alle vegne i 2018. Hypen nåede sit højeste i oktober, hvor Fendi lancerede Mania-kollektionen, der forenede Fendis og Filas logoer.
Lanceringen fik Instagram til at gå i selvsving og katapulterede Fendi op på en femte plads på Lysts liste, da der samtidig skete en markant stigning i søgninger på det italienske modehus.

4. Moncler
Det italienske skitøjsmærke er for alvor tilbage i modebilledet, hvilket først og fremmest skyldes Monclers lune signaturjakker, som også optræder på Lysts liste over de mest populære produkter lige nu.

3. Balenciaga
Brede skuldre, bombastiske sneakers og logomania. Balenciaga har været med til at kickstarte mange store tendenser og samtidigt påvirket adskillige andre modebrands.
Balenciaga har oplevet meget opmærksom de seneste år, men i december var mærkets lårhøje sølvstøvler alle vegne, efter de blev båret af Micehelle Obama, da hun skulle promovere sin selvbiografi.

2. Off-White
Off-White, Vigil Ablohs hjertenbarn, er fortsat et af de mest dominerende mærker på internettet.
Og ifølge Lyst var partnerskabet mellem Nike og Off-White det mest populære sneakerssamarbejde i 2018.

1. Gucci
Sidste års første plads sidder stadig på tronen. Det kommer næppe som nogen overraskelse, at Gucci stadig er verdens mest populære mærke, hvilket ene og alene skyldes kreativ direktør Alessandro Micheles unikke univers.
Micheles brug af iøjnefaldende farver og mønstre taler ikke alene til luksusforbrugeren – de tager sig også godt ud på Instagram. Hertil kommer modehusets prangende accessories, som mere end seks millioner mennesker søgte efter mellem oktober og december sidste år.
