Ligestilling i sneaker-land

Mød Emily Hodgson og Emilie Riis, der sammen kæmper for at få Nike til at producere herre-sneakers i kvindestørrelser

Der var en gang hvor sneakers sjældent sneg sig ind i modebilledet, og hvis de gjorde, så var det oftest på mændenes banehalvdel - sådan er det ikke længere. Sneakers er mere oppe i tiden end nogensinde før, og det gælder i ligeså høj grad kvinder som mænd denne gang. Vi vil bære flade, sporty sko som kontrast til vores feminine kjoler og nederdele, og vi er ligeglade med om de er maskuline - faktisk må de hellere end gerne ligne mændenes!

Lige præcis derfor fik Emily Hodgson og Emilie Riis nok af, at der kun var lyserøde og lilla sneakers at finde på hylderne, hvor kvindernes sneakers var repræsenterede, og det blev startskuddet til Purple Unicorn Planet.

"Vi ledte overalt efter det perfekte par sneakers, og vi fandt dem. Faktisk, så fandt vi rigtig mange par, men de var ikke lavet til kvinder. Det er meget frustrerende kun at have valget imellem pink og lyserød" siger Emilie Riis

Purple Unicorn Planet er en online kampagne og hjemmeside direkte henvendt til Nike, hvor begge kvinder samler deres ultimative sneakers-fantasier (dem der kun er tilgængelige for mænd vel at mærke) og forsøger at nå ud med budskabet om, at disse herre-sneakers også burde produceres i kvindestørrelser.

Som besøgende på hjemmesiden kan man klikke på de sneakers, som man kan lide, og vil derefter blive ledt videre til en side, hvor det er muligt at sende budskabet og Purple Unicorn Planet's filosofi direkte til Nike.

Desuden kan man hjælpe med at sprede budskabet ved brug af hashtagget #pleasejustdoit eller på twitter @PunicornP