Raf Simons overtager Calvin Klein

Den tidligere Dior-designer får ansvaret for hele den kreative vision i Klein-huset. En rolle som ingen har været tildelt siden Calvin Klein himself. Hvad kan vi forvente os?

© Willy Vanderperre

Calvin Klein har de seneste sæsoner oplevet en enorm hype omkring deres brand. Blandt andet da de bragte liv til deres 90'er-favoritter eller senest, da de introducerede en forårskampagne fyldt med stjerner som Justin Bieber og Kendall Jenner. Det synes derfor som en utrolig smuk forening, når den 48-årige belgiske designer Raf Simons nu slår pjalterne sammen med Calvin Klein-giganten. Dette nye samarbejde blev offentliggjort i går, og nu går spekulationerne på, hvad vi mon kan forvente os?

Mr. Simons, der tidligere har været Kreativ Direktør hos Dior i 3,5 år, har uden tvivl styr på sin designproces, men som ny Chief Creative Officer får han en del mere at se til. Ikke alene får han ansvaret for alle Calvin Kleins linjer rent designmæssigt (Calvin Klein Collection, Calvin Klein Platinum, Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, Calvin Klein Underwear og Calvin Klein Home), han skal også varetage den globale marketingstrategi, kommunikation og hele den visuelle, kreative del. Jojo, han får da hjælp af Pieter Mullier, der starter som kreativ direktør og i lang tid har fungeret som Simons højre hånd, men det er første gang siden Calvin Klein himself var i virksomheden, at den kreative proces skabes af kun én enkelt person. Føler du et vist pres Raf?

Det totale ansvar, som Raf Simons får, er uden tvivl en risiko for Calvin Klein, men samtidig en kæmpe mulighed. Mr. Simons er i sine bedste designer-år med en stor portion erfaring i baggagen, og vi må ikke glemme, at han hos Dior formåede at levere seks shows om året og øgede salget med 60% i den tid, han var der.

Simons har tidligere bevist, at han kan skabe en totaloplevelse, der favner bredt, og det vil han uden tvivl også få mulighed for hos Calvin Klein.

Fremover vil der ikke være et Calvin Klein uden en Simons.