Zalando introducerer designerskokollektion på tværs af køn

Zalando har lanceret en inkluderende skokollektion, som er udviklet i samarbejde med syv designerbrands. Vi var inviteret til lanceringsfesten i Berlin for at fejre, at sko ikke behøver at være tilpasset køn.

gcds boots
© Louise Amelie

En skokollektion for alle

I samarbejde med Filling Pieces, Rejina Pyo, Holzweiler, MISBHV, Elleme, GCDS og Ekchaus Latta, har Zalando skabt en inkluderende skokollektion bestående af 14 forskellige par, der har fået tildelt navnet 'Walk a Mile'.
Skoene er udelukkende tilgængelig på Zalando, hvor størrelserne rangerer fra 35-46, og dermed giver kunderne mulighed for at købe designersko i et større udvalg af størrelser. Udforsk skoene i bunden af artiklen.

Idéen til kollektionen blev skabt efter en samtale, Zalando havde med Helsinki Pride Community, hvor det blev tydeligt, at personer i queer-miljøet, særligt transkvinder og drag queens, har svært ved at finde sko i deres størrelser – især når det kommer til dersignersko.

"Vejen til inklusivitet starter med at gå en kilometer i en andens sko, og kampagnen med det passende navn "Walk a Mile" er en del af vores bestræbelser på at gøre netop det." Lena-Sophie Röper, Director of Designer & Luxury, Zalando

Lanceringsfest i Berlin

Vi var med til lanceringsfesten i Berlin, hvor et udpluk af talenterne fra kampagnen var med til eventet – både Raya Martigny, model og fortaler for kønsdiversitet indenfor mode og Slim Soledad, en brasiliansk DJ og medlem af det queer-kreative kollektiv Chernobyl.

Slim og Raya er begge transkønnede personer, der i den grad er berørt af skostørrelse, da det er særligt udfordrende at finde høje hæle, når man bruger en større størrelse end gennemsnittet. Således var talenterne nøje udvalgt ud fra deres baggrund og deres værdier for at fremhæve kollektionens budskab yderligere, hvilket får kampagnen til at fremstå endnu stærkere og mere relevant.

Aftenens program

Aftenen stod på at udforske 'Walk a Mile' udstillingen, hvor skoene naturligvis kunne studeres nærmere samt talenternes egen personlige historie blev udfoldet på store hvide lærreder i sammenspil med kampagnebillederne. Derefter blev der serveret en lækker middag med underholdningsindslag fra to dansere. Aftenen sluttede af med, at DJ Slim Soledad spillede et set, mens alle gæsterne dansede med.

"Kollektionen repræsenterer et stærkt skridt fremad i vores rejse mod at være en virkelig inkluderende destination." Lena-Sophie Röper, Director of Designer & Luxury, Zalando

Skokollektionen

De syv designerbrands har skabt vidt forskellige typer sko, så kollektionen fremstår bred og med rig mulighed for, at alle kan finde deres favorit par.

Filling Pieces har designet en sort loafer med mønster samt en sort plateau ankelstøvle.

Elleme har skabt minimalistiske loafers i hvid og brunt slangeskind.

GCDS har designet et par sorte vinyl ankelstøvler samt en høj hælet guld sandal, der begge har guldfarvet hæl med tænder.

Rejina Pyo har moderniseret den klassiske træsko ved at tilføje en platform sål med en justerbar slingback-rem. Skoene fås i både sort og lyseblå.

Holzweiler har taget udgangspunkt i deres klassiske Mimmi boot, der er lavet af blødt kalvelæder, og gør den nu tilgængelig i op til størrelse 46. Derudover har de designet en mule med åben hæl og snøre detaljer på foden.

Eckhaus Latta har skabt et par støvler med en skulpturel mellemhøj hæl, som fås i tre forskellige farver - sort læder, cremefarvet ruskind samt en brun støvle med orange nuancer.

MISBHV har designet en plateau ankelstøvle i premium italiensk læder med en lille metal disk på snuden, hvor deres logo er indgraveret. Denne forventes at være på lager senere på ugen.

Kollektionen er tilgængelig fra i d. 8 maj og kan købes eksklusivt på Zalando.