Giganterne fra Paris

De halvårlige modeuger er netop overstået i de fire store modebyer. Efter New York, London og Milano kommer klimaks i Paris, hvor “ready-to-wear” blir til “prêt-à-porter”. Her fortæller Costumes Creative Director, Christian Hansen, om sine absolutte favoritter hos de mest estimerede huse i modens hovedstad.

modeuge_teaser_fb

modeuge_teaser_fb

© anna stokland

HERMÈS

“Ingen forstår at arbejde med skind og læder som Hermès. Alle mine yndlingslooks har elementer, der viser husets magiske “savoir faire” i den retning - og denne sæson i den smukkeste palette af jordfarver, rust og brun.”

Hermès indleder slutspurten på “fashion month” med show på næstsidste dag af Paris Fashion Week. Denne gang så vi kollektionen foran en betagende scenografi af en kæmpe sandbanke, som smukt ændrede farve ved hjælp af lys - så den nærmest også lignede nordlys. Uanset om vi skulle tænke ørken, vidtstrækte strande eller tundra under nordlys, var budskabet det samme: denne sæson var Hermès-kvinden taget ud i naturen. Der var således utallige referencer til hiking og camping med ultra-flotte vandresandaler, crochet-detaljer med nylonreb og funktionelle lynlåse. Ingen tvivl om, at det er ved at blive en luksus rent faktisk at have mulighed for at tilbringe tid i naturen - og hvis du er så heldig at kunne gøre det iklædt Hermès, har du vundet i livets lotteri.

CHANEL

“Mine yndlingslooks fra Chanel rummer den klassiske elegance, som huset er kendt for, og kombinerer rene silhouetter med overdådige materialer.”

Virginie Viard, der har været ved Chanels kreative ror siden Karl Lagerfelds død, var inspireret af en nouvelle vague-film fra 1961. Selveste Coco Chanel designede i sin tid kostumerne til filmens kvindelige hovedrolle. Resultatet var en af Viards hidtil smukkeste kollektioner - som var helt i tråd med Chanels DNA. Der var tweed og boucle som klassiske jakkesæt, cardiganjakker eller korte frakkekjoler i husets sædvanlige sort og creme tilsat en raffineret palette af pasteller og cherisetonede bærfarver. De få print var i sort/hvid og referede til filmen med et collageagtigt take på filmstills. Kristen Stewart, som er kampagneansigt for Chanel, sad på første række side om side med Diane Kruger, Naomi Campbell, Halsey, Chloe Bailey og en af stjernerne fra det sydkoreanske popfænomen, BlackPink - Jennie Kim.

LOUIS VUITTON

“Nicolas Ghesquière er fantastisk, når han udforsker proportioner og materialer. Mine yndlingslooks hos Louis Vuitton forener hans klassiske materialeforståelse med de oversized elementer, der alle referer direkte til husets arkiv.”

Et andet af de største franske huse indtog gården på Louvre med en mageløs installation af kunstneren, Philippe Parreno og Hollywood-setdesigneren, James Chinlund. Her leverede Nicolas Ghesquière endnu en sublim kollektion for den franske luksusgigant, mens husets mangeårrige ambassadør (og et af mine største crushes), Alicia Vikander sad på første række. Kollektionen bød på futuristiske silhouetter med sporty referencer. Et gennemgående (og interessant) greb var Ghesquières leg med proportioner, hvor en lang række elementer var blæst op i størrelse og suppleret af “trompe l’oeil-effekter”, hvor især print fungerede som optiske illusioner. Det var knapper, lynlåse og bælter, der var blæst op i størrelse - men også en række af husets ikoniske elementer fra baggage og accessories, var forstørret og fik nyt selvstændigt liv som tasker.