© ROTATE

Modeugens højdepunker

Copenhagen Fashion Week er netop slut, og Costume var naturligvis med hele vejen. Her fortæller Christian Hansen om modeugens største øjeblikke – og den vigtigste tendens.

Modeugen er et overflødighedshorn af kærlig kreativitet fra mennesker, som investerer hjerteblod i at klæde os alle sammen på – og ikke mindst forsøger at tale til alle vores sanser, når kollektionerne bliver præsenteret på catwalken.

Jeg kunne skrive stolpe op og stolpe ned om personlige favoritter som Ganni, Gestuz, Baum und Pferdgarten, Henrik Vibskov, Lovechild 1979, Remain, Rotate … og alle de andre, som du kan se på Costumes Instagram og andre steder her på sitet. Men her kommer de absolutte højdepunkter for denne sæson.

UGENS BEDSTE KOLLEKTION

Mark Kenly Domino Tan leverede uden tvivl ugens smukkeste kollektion på et højt internationalt niveau, hvor alt gik op i en højere enhed. Huset har altid været kendt for kompromisløst at arbejde med de lækreste materialer i en afdæmpet farveskala – men de raffinerede silhuetter er mere klædelige og tilgængelige med Caroline Engelgaar ved roret. Caroline Engelgaar var allerede på banen ved sidste show – men dette var hendes første komplette solokollektion… og hun nailede den!

UGENS STÆRKESTE DEBUT

Modeugen er et skønt miks af helt nye designere og etablerede brands (og alt midt imellem). Men der var overraskende mange 'newcomers', som gjorde det bemærkelsesværdigt godt denne sæson.

Allermest overbevisende var det ukrainske brand TG Botanical, som viste torsdag morgen under Knippelsbro. For et halvt år siden deltog TG Botanical i ‘Zalando Visionary Award’ og gav for første gang et smugkig på deres smukke tøj.

Farvepaletten hos TG Botanical var enestående smuk. Silhuetterne var kropsnære og
skødesløse.

© Maria Rogersdotter

Kernemilk havde sit første show tirsdag formiddag og gjorde det også helt vildt godt. Et gennemført udtryk i kollektion, cast og produktion. Vi er meget begejstrede.

© James Cochrane

UGENS VIGTIGSTE TENDENS

Hvis det står til de københavnske designere, er Barbiecore på ingen måde slut! Vi så pink, pink og atter pink hos designere som A. Roege Hove, Baum und Pferdgarten, Saks Potts, Stine Goya, OpéraSport og Lovechild 1979.

Lovechild 1979

© James Cochrane

OpéraSport

© James Cochrane

Saks Potts

© James Cochrane

Baum und Pferdgarten

© James Cochrane

UGENS STØRSTE STJERNESTUND

Under titlen “The Last Dance” viste Søren Le Schmidt mandag aften sit sidste show under Copenhagen Fashion Week, og her leverede han en parade af kendte profiler med tilknytning til huset. Vi husker alle Helle Thornings ‘hot pink’ gallakjole fra det kongelige nytårstaffel, som satte sindene i kog på grund af sin meget dybe udskæring.

Kjolen var såmænd designet af Søren Le Schmidt, og Helle Thorning åbnede showet, mens Tessa lukkede – men mellem start og slut så vi en perlerække af skuespillere som Trine Dyrholm, Sus Wilkins, Paprika Steen, Mille Lehfeldt, Lucas Lynggaard Tønnesen og Dar Salim. Derudover var der en række profiler med tilknytning til modebranchen i det stjernespækkede cast såsom Uffe Buchard, Cath Danneskiold-Samsøe, Anja Camilla Alajdi, Karla Alajdi (mor og datter) og Costumes forsidemodel Philine Roepstorff.

Hos Stine Goya fik vi ‘star quality’ på den mere underspillede måde, da Helena Christensen lukkede i en smuk baby-lyseblå kjole.

© James Cochrane