Skønhedsredaktøren: Ét look fra modeugen gav mig håb

En noget anderledes modeuge er netop overstået, og Costumes skønhedsredaktør ser tilbage på det hår- og makeuplook, hun håber former fremtiden.

STINEGOYA_SS21_HOUSEOFGOYA_TINEBEK_03
© Copenhagen Fashion Week

Den københavnske modeuge er netop løbet af stablen, hvilket er lidt af et mirakel, når man tænker på, at den blev afholdt i en tid præget af covid-19-restriktioner. Heldigvis kunne modeugen gennemføres digitalt, og her blev vanen tro præsenteret nye tendenser inden for både mode og skønhed.

For Costumes skønhedsredaktør er det særligt makeuppen – og især ét look – som har gjort indtryk.

Lysegrøn optimisme

‘Håbet er lysegrønt’. Sådan lyder en gammel talemåde, som under modeugen skulle vise sig at være mere ultrarelevant. I en tid, hvor der er ikke er meget andet end aflysninger, restriktioner og bidende kulde udenfor, viste de danske modebrands alligevel optimistiske takter for fremtiden. Det kom ikke bare til udtryk i farverne på tøjet, der bød på blandt andet lilla, grøn og orange, men i særdeleshed også i makeuppen, hvor lysegrøn øjenskygge var en populær genganger. Det vidner om en kollektiv tro på, at vi en dag igen vil blive sluppet løs, og at joggingtøj og fedtet hår (forhåbentligt for bestandigt) skal erstattes af farvestrålende grønne øjenlåg og pink læber, som set hos Rabens Saloner og Baum und Pferdgarten.

Op med håret

Der var også festlige gengangere i valget af frisurer, hvor tilbagestrøget hår samlet i en knold eller en fletning sås ved en del shows og præsentationer. Hos Stine Goya var fletningen stram, og hos Samsøe Samsøe var knolden bundet op med et silketørklæde.

Masser af makeup

Udover den grønne øjenmakeup, var der også fokus på farverig makeup på læber og kinder med for eksempel postkasserøde læber hos House of Dagmar og dramatisk vinrød læbestift hos Ganni. Hos Future of Fashion stjal de rødmende kinder opmærksomheden.

Der var dermed usædvanligt meget makeup at spore under den danske modeuge, som ellers plejer at være domineret af designernes hang til no makeup-makeup.

Det håber jeg betyder, at vi fremadrettet, når man igen kan forlade hjemmets fire vægge, vil dyrke den optimistiske og legefulde pyntesyge, som af gode grunde har haft meget trange kår på det seneste.