Q&A: Kvinden bag Lala Berlin
Vi har spurgt den kreative kvinde bag Lala Berlin, hvorfor Berlin er en del af hendes navn og hvilke karaktertræk, hun beundrer ved kvinder
AfForåret er ankommet, solen skinner - og hvor er det dejligt! Når man tænker på foråret, kan man næsten heller ikke undgå at lede tankerne hen på smukke blomster, og det cool brand Lala Berlin har netop brugt masser af vilde blomster (og denim!) i deres SS15-kollektion.
Layla Piedayesh er den kreative hjerne bag det tyske brand, Lala Berlin, som blandt andet er kendt for deres luksuriøse og strikkede accessories. Costume.dk har spurgt designeren om hendes inspirationskilder og hendes “words of fashion wisdom”.
Klik dig videre her, for at læse interviewet og se smukke styles fra Lala Berlin.

Hvorfor er 'Berlin' en del af dit navn, og hvad betyder det for dig? “Berlin er en af mine favoritbyer, og den inspirerer mig hver dag. De skøre mennesker, som bor her, livet i byen og den cool streetstyle, såvel som mangfoldigheden i byen selv, har altid haft en stor indflydelse på brandet Lala Berlin - derfor gjorde jeg det til en del af navnet.”

Hvilke er efter din mening de mest særlige elementer i din SS15-kollektion? “De pyntede denimitems er meget specielle og helt sikkert et blikfang.”
Hvilken karaktertræk beundrer du mest ved kvinderne, du designer til? “Den typiske Lala Berlin-kvinde er stærk, uafhængig, selvsikker og en smule skør, men har begge ben solidt på jorden - alle kvaliteter, som jeg beundrer og respekterer.”

Det hele startede i 2003, da du begyndte at lave dine egne strikkede accessories. Hvordan har dit brand udviklet sig siden? “Det startede som en hobby, og det blev til en stor succes! Jeg kan faktisk stadig ikke rigtig tro det. Vi vokser hver eneste dag, og jeg er så glad for det.”
Har du nogle 'words of fashion wisdom'? “Prøv at lev miljøbevidst - hver dag!”

Mange kender Lala Berlin for dine eksklusive cashmeretørklæder og luksuriøse strik - hvor er brandet på vej hen nu? “Vi startede som et lille strikvarer-brand og se, hvor vi er nu: Vi lancerer to ready-to-wear-kollektioner hvert år, og er en del af Berlin Fashion Week med vores eget show.
Vi har to flagshipbutikker - en i Berlin og en i København - og sælger vores kollektioner til mere end 300 forhandlere verden over. I år, for første gang nogensinde, lancerede vi Midnight in Berlin-kollektionen, som er en kollektion bestående af smukke, skræddersyede kjoler.
Vi havde så meget positiv respons på vores tøjkollektioner, at vi blev nødt til at blive meget mere end bare et tørklæde- og strikbrand over årene. Nu er vi endnu mere fokuserede på internationaliseringen af brandet, og vi er alle sammen meget begejstrede for Lala Berlins fremtid.”

Hvordan vil du beskrive din seneste SS15-kollektion? “SS15-kollektionen er et møde mellem en orientalsk, nomadisk livsstil, sensuel feminisme og modernitet. Farverne rækker fra forskellige pasteller til mørkere farver som grå og sort.
Denim spiller en kæmpe rolle i denne kollektion, og det er første gang, vi har brugt det materiale.”
Hvad er det bedste ved dit arbejde? “Hver dag er anderledes og spændende. Jeg er omgivet af talentfulde og kreative mennesker hele tiden. Jeg elsker det!”

Hvor finder du inspiration som designer? “Både Instagram og streetstyle er store inspirationskilder for mig. Desuden bliver jeg inspireret af orientalske påvirkninger. Jeg har altid haft en tilbage-til-rødderne-mentalitet.”
Hvor ser du dig selv og Lala Berlin om fem år? “Forhåbenligt i et nyt kontor - lige nu kigger vi efter et nyt sted, da vores nuværende kontor er blevet alt for småt til os alle sammen.”
