Think pink: Lyserød er tilbage

I chok over shocking pink? Lyserød er sæsonens farve – uanset om du er på farvens modstander- eller heppehold

Det er let at tælle de første ti designere, der gav modellerne farven på. Vinteren bliver lyserød, mener Chanel, Prada, Dolce & Gabbana og så videre og så videre.

Lyserød er tilbage. Og nogle af jer klapper i hænderne, andre ruller med øjnene. For få farver indbyder til så stærke holdninger og meninger, som den pigede farve gør.

Blå? Fint nok, her kan mange være med. Sort og grå – svært at undgå i de fleste klædeskabe. Men lyse- rød? Her går folk fra én samlet farveelskende masse og deler sig i to. The lovers and the haters. Nogen synes, den er tøset, andre at den er sød. Nogen ser den som anti-feministisk, andre bare som feminin.

Men uanset hvilken gruppe du selv tilhører, har lyserød en ret spændende historie.

Marilyn Monroe gjorde pink moderne og sexet i filmen Gentlemen Foretrækker Blondiner fra 1953

Lyserød var for mænd

Da Kleopatra, Jeanne d’Arc og Shakespeare gik rundt på jorden, fandtes ordet for lyserød ikke rigtigt. Jovist, nogle græske digtere som Homer beskrev den – farven på en lyserød himmel – men det var først i 1700-tallet, at den blegrøde farve fik sit egentlige navn.

På det tidspunkt var folk vilde med lyserød. Mænd som kvinder. Europa elskede pastelfarver, og især lyserød blev brugt i kunst og på klæder.

I Japan var farven ligefrem maskulin, og når de lyserøde kirsebærtræer blomstrede (dem husker du nok fra foråret på Instagram), repræsenterede de unge, faldne samurai-krigere.

Kønsforskelle i farver

I det 20. århundrede skete der noget drastisk med lyserød. Førhen havde børn for det meste hvidt tøj på, fordi farvekemien i tøjet ikke klarede mange vaske. Nu blev den siddende, børn fik farver på, og kønsforskellene i farverne begyndte.

Omkring verdenskrigene blev blå mere maskulin, fordi den blev kædet sammen med farven på marineuniformerne.

Lyserød symboliserede barndom og godhed, selvom den også hang sammen med ondskab. I kz-lejrene bar homoseksuelle en lyserød trekant, og Jackie Kennedys lyserøde spadseredragt blev plettet af sin myrdede mands blod i 1963.

Hello Kitty og Barbie var lyserøde hit i 80'erne

Barbie og Hello Kittys invadering

Langsomt blev farven mere og mere orienteret mod piger – både tøj og legetøj. Især i 80’erne fik små piger en overdosis lyserød, da deres forældre i 60’erne og 70’erne fik nok af unisex-tøj og jordfarver.

Barbie, Disney og Hello Kitty invaderede pigeværelser, ligesom kvinder skulle lokkes til at købe køkkenmaskiner og andre gadgets i lyserød indpakning – den såkaldte lyserøde markedsføring pink thinking.

Prøv selv at lægge mærke til, hvor du ser farven i butikkerne. I dag er lyserød en feminin farve, ikke mange mænd bruger. Den splitter folk – måske afhængigt af ens prinsesseforbrug som barn – men det er i hvert fald tydeligt, hvilket hold designerne er på denne sæson.

DET HER VIL DU IKKE GÅ GLIP AF