Danskernes nye skønhedsvaner siger noget positivt om os

Er du også begyndt at smide disse produkter i indkøbskurven? Så bør du klappe dig selv på skulderen

© Anna Stokland / Rodarte SS18

De seneste år har vi set mange forskellige skønhedstendenser, der blandt andet har budt på highlightere, K-beauty og blå eyeliner.

Danskerne er dog blevet særligt glade for en anden type skønhedsprodukter, som viser omtanke for miljøet. Ifølge Matas er der nemlig en stigende interesse for skånsom og naturlig makeup og hudpleje blandt danskerne.

Matas fortæller, at deres salg af etablerede mærker som Nilens Jord, Origins og Tromborg er fordoblet siden sidst år, mens nyere mærker som Miild også oplever markant stigende popularitet.

Ifølge Maria Viskum, der er Head of Online Marketing hos Matas, er der stor interesse for produkter, som er mærket med Svanen eller den Blå Krans fra Astma-Allergi Danmark. Det er certificeringer, der tager hensyn til risiko for allergi, men også til miljøet, da Svanen kun gives til produkter og brands, der udviser miljøhensyn under produktion og har fokus på bæredygtighed, så miljøet belastes mindst muligt.

På listen over Matas' mest popluære produkter optræder desuden Rudolph Care, Matas Natur, Evolve, Ecoocking, og Sard kopenhagen, der alle er delvist økologiske og bæredygtige.

Bliv inspireret til dit næste grønne skønhedskøb herunder.