Fedtet hår og hovedbund. © Wenn.com

Den usynlige årsag bag din fedtede hovedbund

Er hårtoppen mere olieret end normalt, kan det skyldes et problem, som rækker langt ud over din hårpleje

Fedtet hår. © Wenn.com
1 / 4

Hvorfor bliver håret mere fedtet af stress?

Hver gang, vi bliver pressede, udløses hormonet kortisol i kroppen. Den udløste kortisol hjælper os til at præstere bedre under for eksempel træning eller en eksamen. Kortisol er derfor ikke en dårlig ting, så længe den udløses i små mængder.

Problemet opstår, når du over en længere periode har følt dig presset, da der dermed er blevet udløst for høje mængder kortisol i kroppen. Når kroppen er i konstant alarmberedskab, vil det blandt andet betyde, at der frigives mere fedt fra dine fedtdepoter, at der sendes sukker fra din lever ud i blodet og at dit immunforsvar svækkes. Ligeledes får kortisol porerne i ansigtshuden og i hovedbunden til at danne mere tilstoppende sebum.

Ifølge den amerikanske hårekspert, Paul Labrecque, som udtaler sig i et interview til Vogue.com, kan der derfor som følge af stress, også ses en overproduktion af sebum i hovedbunden. Dannes der for meget sebum i hovedbunden, vil du både få et mere fedtet hår, ligesom at den fugtige tilstand i hovedbunden kan lede til kløe, skæl og i slemme tilfælde mindsket hårvækst.

Har du mistanke om, at din fedtede hovedbund hænger sammen med en for presset hverdag, bør du først og fremmest tage et grundigt kig på mulige stressfaktorer. Det er selvfølgelig her du skal fokusere for at mindske disse. Og vil du have hjælp til håret undervejs, kan følgende råd hjælpe hovedbunden i bedre balance.

Grønkål til huden. © Unsplash.com
2 / 4

Det skal du spise

Spis masser af frugt og grønt. Det hjælper hud og hovedbund. Fyld særligt tallerkenen op med mørk bladgrønt såsom spinat og grønkål.

Til gengæld skal der ved mistanke om for meget stress i kroppen, skrues ned for indtaget af koffein og sukker. Begge øger inflammationen i kroppen og forværrer problemerne i din hovedbund.

Prøv desuden at tage kosttilskudberegnet til at styrke håret, da du herfra vil få mange af de vitaminer, som holder hovedbund og hårsække sunde. Det er for eksempel B-vitaminerne folsyre og biotin.

9319944004014-es8T7p20lbnPxhFP5GASsg1
3 / 4

Sådan skal du vaske håret

Er håret meget fedtet, skal du ikke nødvendigvis vaske det oftere, men i stedet være mere grundig ved hver hårvask. Brug en mild shampoo, som du sørger for at arbejde helt ned i hårbunden, så fedt og skidt opløses. Du kan også vaske håret ad to omgange, så du er sikker på, at hovedbunden bliver ordentlig ren.

Du kan desuden også prøve at detoxe din hovedbund med en eksfoliernede hårmaske, som du kan læse mere om her.

Calming shampoo, Aesop hos Magasin.dk 320 kr.

Hårbørste til langt hår og kort hår.
4 / 4

Nye vaner

Brug hårbørsten til dagligt at rede det overskydende fedt væk fra hårbunden og i ud i hårets længder. Det gør både, at håret ser mindre fedtet ud, ligesom at de daglige børstetag virker eksfolierende og øger blodcirkulationen i hovedbunden. Således strømmer der mere ilt og næring ud til til cellerne i hårrødderne, hvilket også kan hjælpe på din hårvækst.

Børste, Fan Palm hos Magasin.dk 399 kr.

Mere om Hår? Få Costumes nyhedsbrev