10 lette trin til et sundere liv

Det behøver (heldigvis) ikke være besværligt at leve sundt. Vi giver dig 10 tips til små justeringer i hverdagen, som kan gøre underværker

1. april 2010 af Helene Polmar

1. Spis rugbrød
Vælg mad med fuldkorn i stedet for hvedemel. Det er godt både for fordøjelsen og hjertet. Kost, som indeholder mange fibre - som rugbrød, grønsager, kål og rodfrugter - sætter også gang i forbrændingen. Nye undersøgelser viser, at et dagligt indtag af fuldkornsprodukter som rugbrød andet groft brød mindsker risikoen for hjerte- og karsygdomme og visse typer kræft.

2. Få en flot hud med næringsgivende frugt
Erstat en usund snack med et sundt mellemmåltid med færre kalorier og sunde egenskaber. Frugt som banan og avokado er godt for din hud, som har brug for fedtstoffer for at holde sig smidig. Banan og avokado er rige på netop disse olier, som giver huden fugt indefra.

3. Gå en tur med en veninde
Når du har en aftale med dine veninder, så foreslå, at I går en tur og sladrer i stedet for at sidde inde på en café og drikke kaffe. Det kan I jo også altid gøre, efter I har gået en tur. Frisk luft giver dig farve i kinderne, og desuden forbrænder man cirka 300 kalorier, hvis man går en tur på en time.

4. Nødder styrker hjertet
Nødder og mandler er sundt for hjertet. Spis 10 nødder eller mandler hver dag - de indeholder blandt andet sunde fedtsyrer, kostfibrer og E-vitamin. Undersøgelser viser, at hvis du spiser 150 gram nødder i ugen, mindsker du risikoen for at få hjertesygdomme med 20 til 40 procent.

5. Tag et afslappende fodbad
Et fodbad med æteriske olier eller badesalt er både afslappende og sundt. Du slapper af i kroppen, og fodbadet giver næring, fugt og virker anti-stressende på ømme og tørre fødder.

6. Sov godt
En god nats søvn er vigtig for at holde sig sund. Hvis du ikke sover nok, har du mindre energi, humøret falder og immunforsvaret bliver svækket. Nogle enkel råd du kan følge er: Hvis du træner om aftenen, så gør det nogle timer før, du skal i seng, fordi træningen øger dit energiniveau, så du har sværere ved at sove. Undgå også store måltider og koffein, før du skal sove. Men du skal heller ikke gå sulten i seng, så hvis du er sulten, så spis et lille mellemmåltid og drik en kop te uden koffein.

7. Bevæg dig på jobbet
Stillesiddende arbejde behøver ikke at betyde, at du ikke bevæger dig. Hvis du har et skrivebord, der kan hæves, så gør det flere gange om dagen. Og i stedet for at sende en mail til en kollega, kan du rejse dig og gå hen til vedkommende.

8. Spis moderate mængder søde sager
Du behøver ikke droppe søde sager helt (juhu), men bestem dig for kun at spise dem på udvalgte dage i ugen - du kan for eksemple forkæle dig selv med fredagsslik.

9. Drik filterkaffe
Kaffe er slet ikke så usundt, som de fleste tror. Kaffe er ikke skadelig i moderate mængder. Hvis du vil drikke så sund kaffe som muligt, bør du drikke filterkaffe eller pulverkaffe. I filtreringen bliver en del af de skadelige stoffer nemlig skilt ud.

10. Plej dine øjne
Du kan selv lave en øjenmaske som er effektiv og billig - nemlig af agurker. Lad agurkeskiverne ligge på dine øjne i 10-15 minutter. Det virker drænende på væskeansamlinger rundt om øjnene.

Gør som 24.000 andre

Seneste

Måske er du interesseret i...